С публикуваното проучване ESMA приканва всички заинтересовани страни като инвеститори, емитенти, управляващи дружества, алтернативни инвестиционни фондове, асоциациите на участниците на финансовите пазари и други да отговорят на въпросника. Отговорите на страните ще допринесат за анализ от страна на ESMA на потенциалните източници на undue short-termism върху корпорациите с цел да се идентифицират областите, в които съществуващите правила могат да допринесат за смекчаване на undue short-termism.
Въпросникът ще бъде на разположение в срок до 29 юли 2019 г.
Повече информация за проучването на ESMA може да намерите на интернет адрес: https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esma-consults-short-termism-in-financial-markets, а самият въпросник може да намерите на следния адрес: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/ESMA-SUS-2019
КФН е готова с алтернативи по предложението за системата „Бонус-малус“ преди крайния срок
Работната група на КФН и разработените от нея предложения се реализираха под ръководство на новия председател на Комисията – г-н Бойко Атанасов и на новия заместник-председател на КФН, ръководещ управление „Застрахователен надзор“ – г-жа Илиана Христова. Фокусът на системата „Бонус-малус“ е върху ефективност на модела, приложимост към реалните условия в България и към стимулиране на отговорно поведение на пътя чрез даване на бонуси по отношение на цената на застраховка “Гражданска отговорност” (ГОА) на добросъвестните водачи и собственици на автомобили. Системата включва и увеличаване на премията по „Гражданска отговорност“, тоест начисляване на малус за рисковите водачи на пътя, които извършват пътни нарушения. Целта на системата „Бонус-малус“ е да коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя, като това ще подобри пътната безопасност, а оттам ще доведе до намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания. Системата „Бонус-малус“ поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска. Това ще е стимул за добросъвестните водачи, на които ще се намали застрахователната премия по застраховка „Гражданска отговорност“, а рисковите водачи ще заплащат по-висока застрахователна премия, поради рисковото им поведение.
Проектът на наредба по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането и решението за финален модел на системата „Бонус-малус“ се взима от три институции: Комисията за финансов надзор, Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) и след становище от Гаранционния фонд. Новосъздадената Държавната агенция за пътна безопасност (ДАПБ) беше официално поканена от КФН да стане част от обсъждането на предложенията.
Ръководството на КФН има за цел да предложи финалния вариант за обсъждане пред граждани, юридически лица, правителствени и неправителствени организации, застрахователи и Асоциацията на българските застрахователи, медии и други до края на лятото на 2019 г.
След общественото обсъждане, като стъпка в комуникационния план на КФН, е заложен и период за оптимизация на системата спрямо получените предложения и препоръки.
Данни за максималния размер на техническата лихва
На основание чл. 86, ал. 11 от Наредба № 53 от 23.12.2016 г. за изискванията към отчетността, оценката на активите и пасивите и образуването на техническите резерви на застрахователите, презастрахователите и Гаранционния фонд, Комисията за финансов надзор публикува максимален размер на техническата лихва за изчисление на премиите и резервите за периода от 1-ви юли 2019 г. до 30-ти септември 2019 г. Данни за максималния размер на техническата лихва може да намерите в раздел „Статистика”, ”Застрахователен пазар”, „Животозастраховане“.
Предупреждение към инвеститорите относно ALTERNATIVA FINANCE BG
С настоящото Комисията за финансов надзор обръща внимание на следното:
На електронна страница на дружество с наименование Alternativa Finance BG, намираща се на интернет адрес https://afh.bg/ е публикувана информация, че дружеството предоставя услуги и извършва дейности по чл. 6, ал. 2 и ал. 3 от Закона за пазарите на финансови инструменти. Посочено е също така, че тези услуги и дейности се извършват въз основа на издаден лиценз.
Във връзка с публикуваната информация на посочената електронна страница Комисията за финансов надзор информира инвеститорите, че дружеството с наименование Alternativa Finance BG, както и със сходно на това наименование, няма право да предоставя инвестиционни услуги и да извършва инвестиционни дейности по чл. 6 от ЗПФИ. На територията на Република България инвестиционните услуги се предоставят само от инвестиционни посредници или инвестиционни посредници – банки (кредитни институции, лицензирани от БНБ). Тези дружества извършват дейност въз основа на издаден лиценз, като по отношение на инвестиционните посредници той се издава от Комисията за финансов надзор, а лицензът за предоставяне на инвестиционни услуги от банките се издава от БНБ. На територията на Република България инвестиционни услуги могат да бъдат предоставени и от дружества, лицензирани от компетентни органи на държави членки при условията на свободата на предоставяне на услуги или правото на установяване, след получаване на нотификация в КФН.
С настоящото обръщаме внимание, че КФН и БНБ не са издавали лиценз за предоставяне на инвестиционни услуги и извършване на инвестиционна дейност на дружество с наименование Alternativa Finance BG, като по отношение на това дружество не е постъпвала в КФН и нотификация от компетентен орган на държава членка за предоставяне на такива услуги на територията на Република България. Инвеститорите следва да имат предвид, че предоставянето на парични средства на нелицензирани дружества с цел търговия с финансови инструменти крие голям риск от това да загубят активите си.
Информация за лицензираните инвестиционни посредници и банки е налична на страниците на КФН и БНБ.
Проучване на Европейския орган за ценни книжа и пазари във връзка с краткосрочната ориентираност на участниците в капиталовия пазар
Целта на проучването, организирано от ЕОЦКП, е то да достигне до колкото се може повече пазарни участници, за да бъдат анализирани причините за подобни практики и тенденции. Комисията за финансов надзор кани всички заинтересувани пазарни участници да се включат в проучването.
Онлайн въпросникът е активен до 29 юли 2019 година на следната страница: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/ESMA-SUS-2019
Повече информация можете да намерите и на страницата на ESMA: https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esma-consults-short-termism-in-financial-markets
Списъците на застрахователите и застрахователните посредници от държави членки на ЕС, заявили намерение да извършват дейност на територията на Република България, са актуализирани
През месец юни в КФН са получени уведомления от компетентни органи на държави членки на ЕС за намерението на 16 нови застрахователни посредници от държави членки да извършват дейност в България, както и за 1 застрахователен посредник, който е преустановил извършването на дейност. Към 30 юни 2019 г. застрахователните посредници от държави членки, заявили намерение да извършват дейност по застрахователно посредничество на територията на Република България, са 2555.
През месец юни КФН не е изпращала уведомления до компетентни органи на държави членки на ЕС за намерението на застрахователни дружества със седалище в Република България да извършват дейност на тяхна територия. Един застраховател преустановява извършването на застрахователна дейност при условията на свободата на предоставяне на услуги на територията на държави членки на ЕС. С тази промяна, към 30 юни 2019 г. общият брой на застрахователните дружества със седалище на територията на Република България, заявили намерение да извършват застрахователна дейност на територията на други държави членки на ЕС, намалява на 15.
През месец юни КФН не е изпращала уведомления до компетентни органи на държави членки на ЕС за намерението на застрахователни посредници със седалище в Република България да извършват дейност на тяхна територия. Към 30 юни 2019 г. общият брой на действащите застрахователни посредници със седалище в Република България, заявили намерение да извършват дейност по застрахователно посредничество на територията на държави членки на ЕС, се запазва на 43.
Актуализираните списъци с уведомленията са публикувани на интернет страницата на КФН в раздел „Поднадзорни лица” – „Нотификации”.
Данни за застрахователния пазар към 31.12.2018 г.
Представените годишни образци S.02.01.01 и S.23.01.01 от застрахователите по общо застраховане, животозастраховане и презастрахователите съгласно Регламент (ЕС) 2015/2450 с годишни количествени данни по чл. 304, параграф 1, буква "г" от Регламент (ЕС) 2015/35 към края на 2018 г. са обобщени и публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, Застрахователен пазар”, „Статистика” – 2018 г.
Данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.06.2019 г.
Комисията за финансов надзор предоставя данни на Прокуратурата от проверката на „Исторически парк“
Проверката на КФН установи, че прехвърлянето на наличните акции на "Исторически парк" АД се осъществява между частноправни субекти. Респективно правоотношенията, които възникват между тях също имат частноправен характер. Комисията за финансов надзор няма правомощия по отношение на тях, тъй като тя има правомощия единствено при публично предлагане на безналични ценни книжа.
Според становището на КФН, има вероятност на лицата, придобили от акциите на дружеството, да се предоставя заблуждаваща информация, че заплатената от тях стойност за акциите постъпва в дружеството за реализация на самия проект „Исторически парк“, а не по сметка на акционерите – прехвърлители.
„За установяване или отхвърляне на това предположение, с мое решение, резултатите от проверката на всички факти и обстоятелства, свързани с правоотношенията, възникващи между дружеството и неговите акционери, са изпратени за запознаване и преценка за последващи действия от страна на Прокуратурата на Република България.“, каза Председателят на КФН – г-н Бойко Атанасов.
Ролята на КФН е да осъществява стриктен и навременен надзор, да бъде обективна и безпристрастна, работейки в интерес както на бизнеса, така и на гражданите. Основните цели на КФН са да осигурява защита на инвеститорите в ценни книжа, включително чрез създаване на условия за повишаване на тяхната информираност за капиталовия пазар, създаване на условия за развитието на справедлив, открит и ефективен капиталов пазар и поддържане на стабилността и общественото доверие в него.
The Financial Supervision Commission is warning consumers and potential investors of financial frauds through the “Brokerz.com” website
As a matter of priority and with a high level of importance, the Bulgarian Financial Supervision Commission (FSC) warns all the consumers and potential investors in Bulgaria and abroad about an illegal activity consisting of frauds in explicitly large financial amounts conducted through the website www.Brokerz.com. FSC has received numerous complaints from both Bulgarian and foreign citizens, this is why FSC warns the public about the possibility of financial frauds. Aiming at informing the public FSC communicates the measures taken locally and internationally with regards to the case of "Brokerz.com".
Since the beginning of 2020, FSC has received a significant number of complaints from Bulgarian and foreign citizens. The complaints contain allegations that consumers have lost money as a result of frauds conducted through the online platform for online trading in financial instruments www.brokerz.com, as well as related foreign companies: Group Polo Ltd. and Brokerz Ltd., registered in Saint Vincent and the Grenadines, and the following companies registered in Bulgaria: Codexia EOOD (,,Кодексия“ ЕООД), UIC 205847631, RSD BULGARIA EOOD (,,ЕР ЕС ДИ БЪЛГАРИЯ” ЕООД), UIC 203873556, GLOBAL MARKETING CONSULT EOOD (,,ГЛОБЪЛ МАРКЕТИНГ КОНСУЛТ“ ЕООД) UIC 205637907, NOVA COR EOOD (,,НОВА КОР“ ЕООД), UIC 205601761, NOVACOR EOOD (,,НОВАКОР“ ЕООД), UIC 205252555, and ALL MEDIA EOOD (,,ОЛМЕДИЯ“ ЕООД), UIC 203873556. The website that links to Brokerz.com is www.brokerz.com.
FSC warns all the consumers and the public that those companies do not have a licence issued by FSC to provide investment services and to carry out investment activities within the meaning of Article 6 of the Markets in Financial Instruments Act (MFIA). In connection with the above, those companies do not have the right to carry out such activity on the territory of the Republic of Bulgaria, as well as to receive funds from investors transferred to in their bank accounts in order for the purpose of investment in financial instruments.
Each of the complaints is analyzed in detail, the cash flows, the arguments and the facts indicating the illegal activity on the part of the mentioned companies are traced. FSC carried out a complex examination of the data presented in the complaints. FSC also provided full assistance to the victims with regards to their requests. In connection to that FSC promptly responded to all the received complaints, including warnings advices related to the necessary preventive measures regarding the illegal activities of Brokerz.com and the companies related to the Internet platform.
FSC draws the attention of the public and specifically of the potential investors to the following: the first function of FSC is to grant or refuse a licence for an investment intermediary to a company in accordance with the legal requirements, as well as to actively and strictly monitor the compliance of the companies with the regulatory requirements while they operate on the territory of the Republic of Bulgaria. FSC is a state authority that carries out its activities in accordance with the powers provided by the law. In case of establishing administrative violations of the applicable regulatory requirements FSC may impose a sanction. However, in order to carry out this activity what has been done must be proved in an indisputable way. The criminal sanctioning belongs to other state authorities.
FSC’s purpose and tasks includes informing the competent authorities and communicating with the public and potential consumers in case of complaints related to proven abuses performed by a certain company. This is why FSC would like to once again remind the potential investors to always check on the FSC’s website whether the respective company to whose account they intend to transfer money has the right to provide investment services and / or to perform investment activities, before transferring those funds. An indication that the potential investor is the subject of a fraud could be the fact that the name of the company specified in the contract as an investment intermediary, which in some cases may be identical to a licensed one, differs from the name of the company whose account should be transferred funds. FSC recommends to potential investors before transferring funds for trading in financial instruments to request information from the bank about the holder of the respective bank account, and then to inquire whether a person with such a name has a licence to provide investment services.
We would like to draw your attention to the fact that the provision of investment services and the performance of investment activities by occupation can be carried out only by a JSC or a limited liability company with registered office and address of management in the Republic of Bulgaria, which possesses a licence, issued by FSC under the terms and conditions of MFIA.
In this context, investment services may be provided on the territory of the Republic of Bulgaria solely by;
- Investment intermediaries authorized by FSC;
- Investment intermediaries, i.e. banks licensed by the Bulgarian National Bank;
- Investment intermediaries authorized by competent authorities of other EU member states providing investment services on the territory of the Republic of Bulgaria, according to Chapter 4, Division II of the MFIA;
- Investment intermediaries from a third country providing investment services on the territory of the Republic of Bulgaria, according to Chapter 4, Division III of the MFIA.
Investment intermediaries who have been granted licence could be checked on the FSC’s website: http://www.fsc.bg/bg/, and/or on the websites of the EU competent authorities, as well as on the website of the European Securities and Markets Authority (ESMA): https://www.esma.europa.eu/.
On the FSC’s website is published a list of the investment intermediaries who have notified it of their intention to provide financial services on the territory of the Republic of Bulgaria: https://www.fsc.bg/bg/podnadzorni-litsa/notifikatsii/notifikatsii-polucheni-v-kfn/.
Trading through an intermediary which is not included in the lists in question means that the latter performs its activity unlawfully, i.e. without having met the respective regulatory and supervisory requirements, thus it leads to lack of guaranty for the safety of the invested means.
Such an information about the investment intermediaries and banks having acquired right to provide investment services on the territory of the Republic of Bulgaria could be found on the FSC’s website: http://www.fsc.bg/bg/.
As regards the current case concerning the complaints against www.brokerz.com, FSC informs predominantly and in due time the respective competent authorities of the Republic of Bulgaria disposing of executive and judicial power. Due to the high number of raised claims for frauds of value of hundred thousand Euro, FSC actively shares information in this matter with supervisory authorities of the other EU member states, also in relation to the circumstance that in some claims have been argued frauds committed in various other states, except in Bulgaria. Taking into account the significant number of claims and reports sent to FSC by natural persons who are EU citizens, the latter is going to issue cautionary notifications about the illegal activity of Brokerz.com which will be sent to all EU supervisory authorities.
FSC has to inform the State Agency for National Security of the investigations carried out, when suspicion of money laundering through some companies related to Brokerz.com is on hand.
As a result of the check of the website (https:brokerz.com) pointed out in the claims, it became clear that the website is property of Brokerz Ltd, thus it is managed by it too. The latter is registered in Saint Vincent and the Grenadines, Suite 305, Grifith Corporate Centre, Beachmont, PO BOX 1510 Kingston, Saint Vincent and Grenadines.
FSC has sent a letter to the leading body of the Financial Services Authority Saint Vincent and the Grenadines (SVGFSA) containing information about the licensing regime of the following companies; “Brokerz” Ltd., “Novacore” EOOD, “Group Polo” Ltd., as well as the internet platform www.brokerz.com.
FSC remains open for further communication and it is ready to undertake swift supervisory actions, as well as to revise the licensing regime of the above companies and to recheck their potential relation to that platform.
We would like to ask everyone who intends to start investment activity using the site www.brokerz.com to have in mind that it has not been granted any licence by FSC. Furthermore, we would like to ask each of you having invested through that website to check out the status of his/her investment.