ПРЕДСЕДАТЕЛЯТ НА КОМИСИЯТА ЗА ФИНАНСОВ НАДЗОР КАРИНА КАРАИВАНОВА ПРЕМИНАВА НА РАБОТА В ЕВРОПЕЙСКАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ ОТ 1.3.2019 ГОДИНА

    От 1.3.2019 година председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Карина Караиванова се присъединява към екипа на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Караиванова е номинирана от Министерски съвет за представител на България в Съвета на директорите на ЕБВР. По тази причина Карина Караиванова депозира пред Народното събрание оставката си като председател на Комисията за финансов надзор (КФН), която влиза в сила от началото на месец март 2019 г.
    Кариерата на Караиванова започва като експерт в Министерство на финансите, като достига до позицията заместник-министър, която заема в два кабинета. Беше  избрана за председател на КФН през 2016г. Поемайки поста тя представи концепция с ясно разписани ангажименти, които трябваше да изпълни в шестгодишен мандат. Пред журналисти днес Караиванова заяви, че след 2 години и половина упорита и целенасочена работа може да отчете наличието на всички предпоставки за изпълнена концепция в цялост.
    През този период бе извършена за първи път от създаването на КФН реформа по отношение подобряване на надзора на небанковия финансов сектор, която  установи процедури, включващи  риск базиран надзор; начина на финансирането на дейността на КФН; определяне на отговорностите на председател, заместник-председатели и член на комисията. По този начин се гарантира европейския облик на небанковия финансов регулатор и го превръща в модерна  и прозрачна институция. Тази реформа беше осъществена след споразумение с Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) като резултат на преглед и препоръки от Международния валутен фонд и Световната банка и е наблюдавана от Европейската комисия. Промяната в начина на функциониране на КФН е условие за допускането на България в механизма ERMII. Бе одобрен Закона за КФН, чиито основни промени са свързани с европейските правни норми, касаещи нефинансовия пазар и регулациите му. С промените в пленарна зала в Закона се прие философията за колективен ръководен орган като метод за ефективно  и прозрачно управление на регулатора.
    „Една от точките в моята концепция бе да създам условия за изграждане и развиване на професионален и експертен екип на КФН. Мисля, че за времето в което председателствах комисията успях да поставя силно начало в тази посока. По-добрата финансова мотивация както на ръководния, така и на експертния състав на КФН беше категорична препоръка на МВФ и Световната банка и  беше част от Плана за действие, наблюдаван от Европейската комисия.
    Както обещах в своята концепция беше променен стила на работа на КФН и беше приложена политика на абсолютна равнопоставеност по отношение на поднадзорните лица. Това, което изисквахме от бизнеса беше едно-единствено нещо – спазване на законите и изпълняване на финансовите изисквания. Така бизнесът, който уважава законите и се държи европейски, се чувстваше стимулиран“, заяви Караиванова.
    Беше постигнато нормативно обновяване на всички сектори, за които отговаря КФН:
    – в областта на капиталовите пазари бяха одобрени значими промени в Закона за публично предлагане на ценни книжа и Закона за предлагане на финансови инструменти;
   – в областта на допълнителното пенсионно осигуряване беше усъвършенстван Кодекса за социално осигуряване, като беше прецизирана дефиницията за инвестиции в свързани лица;
    -беше приет нов Кодекс за застраховането.
    „Това, което осъществих като преобразуване на КФН, беше оценено изключително позитивно както от двата регулатора на европейско ниво –ЕСМА и ЕИОПА, които отговарят за застраховане, пенсионно осигуряване и капиталов пазар, а също така и от Европейската комисия“, допълни Караиванова.
    „Поддържахме открит и прозрачен диалог с обществото. На всички журналистически въпроси се отговаряше в деня на постъпването им, въведох практика за публикуване на всички решения на комисията, като новините от заседанията се качваха в деня на самото заседание. Полагали сме всички възможни усилия за защита интересите на потребителите. Беше създаден информационен център, на който потребители и поднадзорни лица могат да получат бърз и компетентен отговор на всякакви въпроси от дейността на комисията“, посочи председателят на КФН.
    Пожелавам на следващото ръководство успешна  и ползотворна работа! Мисля, че с работата си и аз и целият екип на КФН сме създали предпоставки за това, каза в заключение Карина Караиванова.

Съобщение за откриване на производство по издаване на общ административен акт

Комисията за финансов надзор открива производство по издаване на общ административен акт – Решение за определяне размера на минимални проценти, съгласно чл. 91, ал. 3, т. 2 от Наредба № 53 от 23.12.2016 г. за изискванията към отчетността, оценката на активите и пасивите и образуването на техническите резерви на застрахователите, презастрахователите и Гаранционния фонд (Наредба № 53), както и периода за тяхното прилагане. Проектът на акта може да намерите на интернет страницата на КФН в раздел „Обществени консултации”. (Писмени предложения и възражения могат да бъдат предоставяни в 30-дневен срок, до 20.03.2019 г. включително).

Данни за служебно разпределените лица във фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване през 2018 г.

    Управление “Осигурителен надзор” на Комисията за финансов надзор публикува данни за служебно разпределените лица във фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване през 2018 г. Информацията е получена от протоколите за проведените през 2018 г. четири служебни разпределения на лицата, неизбрали фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване.
    Служебно се разпределят лицата, за които е възникнало задължението да се осигуряват в универсален или професионален пенсионен фонд и които не са подали заявление за участие в предвидените за това срокове или са подали заявления за участие в повече от един фонд от съответния вид. През 2018 г. във фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване служебно са разпределени общо 93 606 лица, от които 81 445 лица в универсалните фондове и 12 161 лица в професионалните фондове. Служебно разпределените лица през 2018 г. съставляват 82,89 на сто от общия брой постъпили лица (от новоприети заявления и служебно разпределени) в универсалните фондове и 85,81 на сто в професионалните.
    Информация за служебно разпределените лица през 2018 г. може да намерите в раздел “Статистика”, “Статистика и анализи на осигурителния пазар”.

Списъците на застрахователите и застрахователните посредници от държави членки на ЕС, заявили намерение да извършват дейност на територията на Република България, са актуализирани

    За месец февруари 2019 г. в Комисията за финансов надзор (КФН) са получени уведомления от компетентни органи на държави членки на ЕС за намерението на 6 застрахователни дружества от държави членки да извършват застрахователна дейност на територията на България, както и за 4 застрахователни дружества, които са преустановили извършването на дейност. Към 28 февруари 2019 г. застрахователите от държави членки, заявили намерение да извършват застрахователна дейност на територията на Република България, са 636.
    През месец февруари в КФН са получени уведомления от компетентни органи на държави членки на ЕС за намерението на 13 нови застрахователни посредници от държави членки да извършват дейност в България, както и за 2 застрахователни посредници, които са преустановили извършването на дейност. Към 28 февруари 2019 г. застрахователните посредници от държави членки, заявили намерение да извършват дейност по застрахователно посредничество на територията на Република България, са 2504.
    През месец февруари КФН е изпратила уведомление до компетентни органи на държави членки на ЕС за намерението на 1 застрахователно дружество със седалище в Република България да разшири дейността си на тяхна територия. Към 28 февруари 2019 г. общият брой на застрахователните дружества със седалище на територията на Република България, заявили намерение да извършват застрахователна дейност на територията на други държави членки на ЕС, е 16.  
    През месец февруари КФН е изпратила уведомления до компетентни органи на държави членки на ЕС за намерението на 3 застрахователни посредници със седалище в Република България да извършват дейност на тяхна територия. Към 28 февруари 2019 г. общият брой на действащите застрахователни посредници със седалище в Република България, заявили намерение да извършват дейност по застрахователно посредничество на територията на държави членки на ЕС, е 44.        
    Актуализираните списъци с уведомленията са публикувани на интернет страницата на КФН в раздел „Поднадзорни лица” – „Нотификации”.
 

Данни за застрахователния пазар към 31.12.2018 г.

    Представените справки и отчетите на застрахователите и презастрахователите по общо застраховане и животозастраховане съгласно Наредба № 53 от 23.12.2016 г. към края месец декември на 2018 г. са обобщени и публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Застрахователен пазар” „Статистика” – 2018.

Новият председател на Комисията за финансов надзор е Бойко Атанасов

Днес, 15 март 2019 г., 44-тото Народно събрание избра Бойко Атанасов за председател на Комисията за финансов надзор (КФН).
BA_parliament


Изборът беше направен единодушно от общо 134 присъствали народни представители.


По време на заседанието на Комисията по бюджет и финанси на 13 март т.г. Бойко Атанасов, представи Концепцията си за развитието на КФН. Основната цел, която постави пред регулаторния орган е създаване на стабилен екип от професионалисти, прозрачна и навременна комуникация с обществото и най-важното осъществяване на изключително стриктен надзор по отношение на поднадзорните лица в трите основни направления, регулирани от Комисията – капиталовите пазари, сферата на застраховането и пазара на допълнителното пенсионно осигуряване.

По време на представянето си, г-н Атанасов акцентира върху създаване на репутация на Комисията за финансов надзор като стабилен, обективен и независим регулаторен орган чрез комуникационни кампании и обективен диалог с обществото.  Комисията ще търси диалогичност на всички нива, активна комуникацията с бизнеса чрез провеждане на регулярни срещи в дискусионен формат.
 
Като изключително важен елемент в развитието на надзорната институция, г-н Атанасов визира процеса по идентифициране на потенциално недобри или лоши бизнес практики още в самото начало. Фокус ще бъде поставен върху риск-базиран надзор и осъществяване на координиран надзор в ситуации, където са включени и други институции.
 
По отношение на застрахователния бранш Бойко Атанасов посочи, че стремежът ще бъде  българските застрахователи да поддържат адекватно ниво на резервите, като изпълняват изискванията за платежоспособност, залегнали в законодателството. Ще бъдат предприети необходимите действия за заздравяване на компенсационните механизми в българската застрахователна система. Една от целите е преодоляване на последиците от фалита на кипърския застраховател „Олимпик“ и последиците от мониторинга над Националното бюро на българските автомобилни застрахователи.
 
Приоритет за г-н Атанасов е намаляване на административната тежест чрез още по-голямо дигитализиране на услугите, които предлага КФН. Целта е институцията да предоставя бързи и качествени услуги в регулаторната, както и прозрачност в надзорната дейности. Акцентира се върху оптимизацията на съществуващите услуги и предоставянето на нови електронни услуги. Освен дигитализиране на услугите, защитата на потребителите ще се осъществява и посредством финансовото ограмотяване, обучения за различни професионални групи и поднадзорните лица и провеждане на разяснителни кампании сред обществото.
 
„Визията ми е да осъществяваме превенция чрез активна регулация, а не реакция в кризисни ситуации! Вярвам, че чрез правилна комуникация КФН може да има имидж на орган, работещ по стратегически план за развитие на база на ключови критерии за успех. Един от най-важните резултати, които целя е добрата ни репутация да е гарант за доверието на бизнеса и поднадзорните лица в нас! Заявявам намерението си Комисията за финансов надзор да продължи да предприема последователни действия и да усъвършенства своите практики във връзка с осъществяването на ефективен риск базиран надзор върху небанковия финансов сектор, което е свързано с ранна идентификация на рисковете и е основна предпоставка за стабилни финансови пазари“, каза г-н Атанасов в заключение.
 
След проведеното гласуване г-н Бойко Атанасов положи клетва пред депутатите и благодари от трибуната за гласуваното му доверие.

Резултати от промяна на участието и прехвърляне на средства на осигурени лица от един в друг съответен пенсионен фонд за четвъртото тримесечие и за 2018 г.

    Управление “Осигурителен надзор” на Комисията за финансов надзор обяви резултатите от промяната на участие и прехвърляне на средства на осигурени лица от един в друг съответен пенсионен фонд за четвъртото тримесечие и за 2018 г. Данните са получени на база на справките, представени от пенсионноосигурителните дружества в Комисията за финансов надзор.
    През четвъртото тримесечие на 2018 година в пенсионноосигурителните дружества са подадени общо 52 706 заявления за промяна на участие и прехвърляне на средства от един пенсионен фонд в друг.
    Общо 45 330 осигурени лица от подалите заявления през четвъртото тримесечие на 2018 г. са променили участието си във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване. Общата сума на прехвърлените средства в друг пенсионен фонд от съответния вид е 137 219 857 лв.
    Осигурените лица, възползвали се от правото си за промяна на участие и прехвърляне на средства от индивидуалните партиди през 2018 г. са общо 181 137. Общият размер на прехвърлените средства през годината е 536 904 038 лв.
    Резултатите от промяната на участие и прехвърлянето на средства от един в друг съответен пенсионен фонд за четвъртото тримесечие и за 2018 г. може да намерите в раздел: Поднадзорни лица / Статистика / Осигурителен пазар / Статистика и анализи / 2018.

Boyko Atanassov is the New Chairman of the Financial Supervision Commission

BAOn the 15 of March 2019 the 44-th National Assembly chose Mr. Boyko Atanassov by voting for becoming Chairman of the Financial Supervision Commission (FSC).

The choice was made unanimously by 134 (one hundred and thirty-four) deputies who were present.

During the sitting of the Committee on Budget and Finance which took place on the 13 of March Mr. Boyko Atanassov presented his Conception of the FSC development. The main goals which he set before the regulatory authority encompass composing of steady staff of professionals, transparent and timely communication with the public and most of all – the implementation of exquisitely strict supervision of the superintended persons in the three main areas regulated by the Commission –  capital markets, insurance services sphere and market for supplementary pension insurance.
During his introduction Mr. Atanassov emphasized the utmost importance of the make-up a repute of the FSC as steady, unbiased and independent regulatory authority by means of communication campaigns and open public dialogue. The Commission will attempt to build-up communicativeness in all levels, as well as active contacts with the entrepreneurs through regular meetings and discussions.
As regards the insurance sector, Mr. Boyko Atanassov indicated that it was intended to start requiring of the Bulgarian insurers to keep adequate level of reserves through meeting the solvency capital requirements set in the legislation. Actions necessary for strengthening the compensation mechanisms of the Bulgarian insurance system will be taken too.
One of the goals pursued will be to overcome the consequences of the failure of the Cypriot insurance company Olympic, as well as those of the monitoring of the National Bureau of Bulgarian Motor Insurers.
A priority for Mr. Atanassov will be the reduction of administrative burden through enabling the digitalization of services offered by the FSC. The purpose of the institution shall be to provide rapid and qualitative services in its regulatory activity, as well as to guarantee the transparency in its supervisory one.
An accent was put on the improvement of existing and the provision of new electronic services. Apart from digitalization of services, the consumers’ protection will also be put into effect by means of financial education, trainings in various professional groups and superintended persons, and explanatory campaigns amongst the general public.
“My understanding is that preventive measures through active regulation have to be taken, instead of reacting to crisis events. I do believe that by the use of proper communication the FSC could be represented as authority which works according to its strategic plan for development based on its key criteria for success. To the most important results which I shall aspire towards belongs the transformation of our good repute into guarantee for the trust of the entrepreneurs and the supervised persons.
I declare my intention on the part of the FSC to keep on taking subsequent actions and improving its practices in relation to the implementation risk-based supervision over the non-banking financial sector. The latter presupposes early risk identification and is crucial prerequisite for the stability of the financial markets”, Mr. Atanassov said in conclusion.
After the ballot was completed, Mr. Atanassov swore oath in the presence of the deputies and expressed his gratitude for their confidence.  

BOYKO ATANASSOV IS THE NEW CHAIRMAN OF THE FINANCIAL SUPERVISION COMMISSION

On the 15 of March 2019 the 44-th National Assembly chose Mr. Boyko Atanassov by voting for becoming Chairman of the Financial Supervision Commission (FSC).
The choice was made unanimously by 134 (one hundred and thirty-four) deputies who were present.
During the sitting of the Committee on Budget and Finance which took place on the 13 of March Mr. Boyko Atanassov presented his Conception of the FSC development. The main goals which he set before the regulatory authority encompass composing of steady staff of professionals, transparent and timely communication with the public and most of all – the implementation of exquisitely strict supervision of the superintended persons in the three main areas regulated by the Commission –  capital markets, insurance services sphere and market for supplementary pension insurance.
During his introduction Mr. Atanassov emphasized the utmost importance of the make-up a repute of the FSC as steady, unbiased and independent regulatory authority by means of communication campaigns and open public dialogue. The Commission will attempt to build-up communicativeness in all levels, as well as active contacts with the entrepreneurs through regular meetings and discussions.
As regards the insurance sector, Mr. Boyko Atanassov indicated that it was intended to start requiring of the Bulgarian insurers to keep adequate level of reserves through meeting the solvency capital requirements set in the legislation. Actions necessary for strengthening the compensation mechanisms of the Bulgarian insurance system will be taken too.
One of the goals pursued will be to overcome the consequences of the failure of the Cypriot insurance company Olympic, as well as those of the monitoring of the National Bureau of Bulgarian Motor Insurers.
A priority for Mr. Atanassov will be the reduction of administrative burden through enabling the digitalization of services offered by the FSC. The purpose of the institution shall be to provide rapid and qualitative services in its regulatory activity, as well as to guarantee the transparency in its supervisory one.
An accent was put on the improvement of existing and the provision of new electronic services. Apart from digitalization of services, the consumers’ protection will also be put into effect by means of financial education, trainings in various professional groups and superintended persons, and explanatory campaigns amongst the general public.
“My understanding is that preventive measures through active regulation have to be taken, instead of reacting to crisis events. I do believe that by the use of proper communication the FSC could be represented as authority which works according to its strategic plan for development based on its key criteria for success. To the most important results which I shall aspire towards belongs the transformation of our good repute into guarantee for the trust of the entrepreneurs and the supervised persons.
I declare my intention on the part of the FSC to keep on taking subsequent actions and improving its practices in relation to the implementation risk-based supervision over the non-banking financial sector. The latter presupposes early risk identification and is crucial prerequisite for the stability of the financial markets”, Mr. Atanassov said in conclusion.
After the ballot was completed, Mr. Atanassov swore an oath in the presence of the deputies and expressed his gratitude for their confidence.  

Съобщение за издаден общ административен акт

    Издаден е общ административен акт – Решение № 497 от 25.03.2019 г. за определяне размера на минимални проценти, съгласно чл. 91, ал. 3, т. 2 от Наредба № 53 от 23.12.2016 г. за изискванията към отчетността, оценката на активите и пасивите и образуването на техническите резерви на застрахователите, презастрахователите и Гаранционния фонд (Наредба № 53), както и периода за тяхното прилагане.
    Решението може да намерите на интернет страницата на КФН в раздел „Административни документи”. https://www.fsc.bg/bg/administrativni-dokumenti/resheniya/2019/mart/