Заместник-председателят на КФН, ръководещ управление „Осигурителен надзор”, определи минимална доходност на годишна база в размер на 2,24 на сто при управлението на активите на универсалните пенсионни фондове (УПФ) за предходния 24-месечен период от 30.12.2015 г. до 29.12.2017 г. За професионалните пенсионни фондове (ППФ) за същия период е определена минимална доходност на годишна база в размер на 2,43 на сто. Среднопретеглената доходност (модифицираната претеглена доходност) на УПФ за същия период, изчислена на годишна база, е 5,24 на сто, а за ППФ съответно е 5,43 на сто.
Всички фондове за допълнително задължително пенсионно осигуряване са постигнали доходност за посочения 24-месечен период над определеното минимално равнище на доходността за съответния вид фонд.
Пълния текст на решения № 59 – УПФ и № 60 – ППФ от 16.01.2018 г. може да намерите в раздел „Административни документи”. Данни за доходността за 24-месечния период (на годишна база) и определената минимална доходност може да намерите в раздел „Статистика”, ”Статистика и анализи на осигурителния пазар”
Списъците на застрахователите и застрахователните посредници от държави членки на ЕС, нотифицирали КФН, са актуализирани
За месец декември 4 застрахователни дружества от държави членки са нотифицирали Комисията за финансов надзор (КФН) за намерението си да извършват застрахователна дейност на територията на България, а 1 е преустановило извършването на дейност. Към 31 декември 2017 г. застрахователите от държави членки, нотифицирали КФН, че желаят да извършват застрахователна дейност на територията на Република България, са 595.
През месец декември 13 нови застрахователни посредници от държави членки са нотифицирали КФН, че желаят да извършват дейност в България, а 3 са преустановили извършването на дейност. Към 31 декември 2017 г. застрахователните посредници от държави членки, нотифицирали Комисията за финансов надзор, че желаят да извършват дейност по застрахователно посредничество на територията на Република България, са 2323.
През декември няма застрахователни дружества със седалище на територията на Република България, заявили намерение да извършват застрахователна дейност на територията на други държави членки на ЕС. Към 31 декември 2017 г. общият брой на застрахователните дружества със седалище на територията на Република България, нотифицирали Комисията за финансов надзор, че желаят да извършват застрахователна дейност на територията на други държави членки на ЕС, е 15.
През месец декември няма нови застрахователни посредници със седалище на територията на Република България, заявили намерение да извършват дейност на територията на други държави членки на ЕС, а 1 е преустановил извършването на дейност. Към 31 декември 2017 г. общият брой на действащите застрахователни посредници със седалище на територията на Република България, нотифицирали Комисията за финансов надзор, че желаят да извършват дейност по застрахователно посредничество на територията на държави членки на ЕС, е 45.
Актуализираните списъци с нотификациите са публикувани на страницата на КФН в раздел „Поднадзорни лица” – „Нотификации”.
Разяснения във връзка със заплащането на таксите от застрахователни агенти
- Ако застрахователен агент има договор с ЖЗК и ЗК, дължи ли две такси за общ финансов надзор?
Съгласно раздел II, т. I, ред 35 на Приложение към чл. 27, ал. 1 на Закона за Комисията за финансов надзор (ЗКФН) размерът на таксата за общ финансов надзор за застрахователен агент е в зависимост от това в коя от трите хипотези на ред 35 той попада, а именно:
– юридическо лице и ЕТ с премиен приход през предходната календарна година до 1 000 000 лв. – 500 лв.;
– юридическо лице и ЕТ с премиен приход през предходната календарна година над 1 000 000 лв. – 1 000 лв.;
– физическо лице – 50 лв.
- Ако застрахователен агент смени компанията в календарната година отделни такси ли дължи?
Всеки застрахователен агент дължи ежегодно една такса за общ финансов надзор независимо дали извършва застрахователно посредничество за повече от един застраховател.
- Съгласно описаното в закона таксата за общ финансов надзор е дължима до 31 януари – таксата за текущата или за предходната година ли се отнася?
Посочените такси се съдържат в раздел II, т. I, ред 35 на Приложение към чл. 27, ал. 1 на ЗКФН. Съгласно раздел IV, т. VI на Приложение към чл. 27, ал. 1 на ЗКФН таксите по раздел II, т. I, с изключение на таксите по раздел II, т. I, ред 36 на приложението, се заплащат ежегодно в срок до 31 януари на текущата година.
- В какъв срок от вписването на нов агент в регистъра следва да бъде внесена таксата? КФН ли изчислява размера или агентът въз основа на брой дни, през които е бил активен определя сумата, която да преведе?
Съгласно раздел IV, т. VIII на Приложение към чл. 27, ал. 1 на ЗКФН таксите по раздел II, т. II на приложението се заплащат в срок до 31 януари на годината, следваща годината на регистриране.
Застрахователен агент, регистриран през 2018 г., заплаща таксата за общ финансов надзор за 2018 г. в срок до 31 януари 2019 г., като следва преди да внесе таксата да изчисли нейния размер съгласно правилото на раздел II, т. ІI. на Приложение към чл. 27, ал. 1 на ЗКФН. Комисията за финансов надзор след плащане на дължима такса също извършва проверка дали заплатената такса е съгласно законоустановените размери.
Всяко лице, преди заплащане на дължима такса към Комисията за финансов надзор може да направи справка за уточняване размера на таксата на телефон 02/ 94 04 695.
- Как стои въпросът по отношение на агенти с прекратена дейност – отново ли посредникът дължи пропорционална такса, в случай че договорът е прекратен в течение на годината (в март например) или таксата е дължима в пълен размер?
- В случай че договорът за застрахователно агентство е прекратен с дата 01 януари на съответната година, такса дължи ли се?
Застрахователните агенти дължат такса за общ финансов надзор за времето през годината, в което имат качество на поднадзорни лица, т.е. за времето, през което са регистрирани в регистъра по чл. 30, ал. 1, т. 12 на ЗКФН.
- Ако агент работи към две застрахователни компании една или две такси за осъществяване на надзор дължи?
Всеки застрахователен агент дължи ежегодно една такса за общ финансов надзор независимо дали извършва застрахователно посредничество за повече от един застраховател.
- По сметката, публикувана на сайта на КФН ли следва да се преведе таксата за общ финансов надзор: IBAN: BG95BNBG96613000141501, BIC: BNBGBGSD
- Основание „такса застрахователни агенти“, наименование и ЕИК за ЮЛ или три имена и ЕГН за ФЛ достатъчно ли е?
Когато застрахователният агент внася дължимата такса за общ финансов надзор той сочи и своите данни (наименование и ЕИК за юридическо лице, съответно три имена и ЕГН за физическо лице).
В случай, че таксата за общ финансов надзор, дължима от застрахователен агент, се заплаща от застраховател, се посочват данни за агента – наименование и ЕИК за юридическо лице, съответно три имена и ЕГН за физическо лице, и размерът на платената такса. Когато застраховател заплаща таксата за общ финансов надзор за повече от един застрахователен агент с едно платежно нареждане, то тогава е необходимо да се изготви справка в табличен вид, като се посочат съответно ЕИК/ЕГН, имена на юридическите/физическите лица – застрахователни агенти и размерът на платената такса за всеки един агент поотделно. Справката следва да се представи на хартиен и технически носител в КФН, както и на е-mail – vasileva_m@fsc.bg.
Периодични справки и отчети на застрахователните брокери
Пакетът от справки, отчети и приложения във връзка с представянето в Комисията за финансов надзор на периодичните отчети от застрахователните брокери към 31.12.2017 г., на основание чл. 311, ал. 3, т. 1, във връзка с ал. 4 от Кодекса за застраховането, е обновен.
Във връзка с горното, попълването на горепосочените справки и отчети, и подаването им през електронния портал на КФН, трябва да започне след изтеглянето на задължителния актуализиран формат (версия 31.12.2017,), публикуван на интернет страницата на КФН на адрес:
www.fsc.bg, раздел „Административни документи”, подраздел „Форми и образци”, „Застрахователен пазар”.
Съобщение във връзка със субектите на задължението за подаване на отчети по чл. 26 от Регламент (ЕС) № 600/2014 относно пазарите на финансови инструменти
Във връзка с влизането в сила от 03.01.2018 г. на регламентите, свързани с прилагането на правната рамка MiFID II, включително и Регламент (ЕС) № 600/2014 относно пазарите на финансови инструменти (MiFIR) и по- конкретно въведеното с чл. 26 от MiFIR задължение за представяне на пълен и прецизен отчет пред компетентния орган за сключените сделки с финансови инструменти, е необходимо да се обърне внимание на обстоятелството, че субекти на посоченото задължение са инвестиционните посредници, които сключват сделките с финансови инструменти. В тази връзка управляващите дружества не са задължено лице за докладване по чл. 26 MiFIR относно сделките, сключени във връзка с осъществяваната от тях дейност по чл. 86 от Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране.
Данни за застрахователния пазар към 31.10.2017 г.
Представените данни от отчетите на застрахователите по общо застраховане и животозастраховане към 31.10.2017 г. са обобщени и публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Статистика”, „Застрахователен пазар”.
Данни за максималния размер на техническата лихва
На основание чл. 86, ал. 11 от Наредба № 53 от 23.12.2016 г. за изискванията към отчетността, оценката на активите и пасивите и образуването на техническите резерви на застрахователите, презастрахователите и Гаранционния фонд, Комисията за финансов надзор публикува максимален размер на техническата лихва за изчисление на премиите и резервите за периода от 1-ви януари 2017 г. до 31-ви декември 2017 г. Данни за максималния размер на техническата лихва може да намерите в раздел „Статистика”, ”Застрахователен пазар”, „Животозастраховане“.
Convention on naming of files in case of submission of reports by investment intermediaries according to Art.26 of Regulation (EG) № 600/2014
03/01/2018
In connection with the obligation of investment intermediaries to accurately and precisely report to the FSC on the concluded contracts for transferring of financial instruments according to Art.26 of Regulation (EC) 600/2014 on the markets of financial instruments and the applicable regulatory technical standards, please consider the 8 MB extent of the submitted files must not be exceeded. When submitting their reports, investment intermediaries, approved reporting mechanisms (ARMs) and trading venues consider the following convention on files naming: Legal Entity Identifier (LEI)_ddmmyyyy.xml, whereat “LEI” means the LEI code of the respective investment intermediary, ARM or trading venue, and “ddmmyyyy” is the date on which deals are completed.
Convention on naming of files in case of submission of reports by investment intermediaries according to Art.26 of Regulation (EG) № 600/2014
03/01/2018
In connection with the obligation of investment intermediaries to accurately and precisely report to the FSC on the concluded contracts for transferring of financial instruments according to Art.26 of Regulation (EC) 600/2014 on the markets of financial instruments and the applicable regulatory technical standards, please consider the 8 MB extent of the submitted files must not be exceeded. When submitting their reports, investment intermediaries, approved reporting mechanisms (ARMs) and trading venues consider the following convention on files naming: Legal Entity Identifier (LEI)_ddmmyyyy.xml, whereat “LEI” means the LEI code of the respective investment intermediary, ARM or trading venue, and “ddmmyyyy” is the date on which deals are completed.
Clarifications in connection with the submission of reports by the investment intermediaries after the entry into force of the regulations which are part of the legal frame of MiFID II – 3.01.2018
Today is the date of entry into force of the regulations related to the implementation of the legal frame of the MiFID II, inclusively of the Regulation (EG) 600/2014 on the markets of financial instruments (MiFIR). According to Art. 26 of the latter, investment intermediaries who close transactions with financial instruments shall provide a complete and accurate report of them to the competent authority not later than the end of the next business day. A detailed information about the content of the report in question is included in Regulation (EC) №2017/590 supplementing Regulation (EU) №600/2014 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards for the reporting of transactions to competent authorities.
Currently elaborates the FSC a new information system in order to launch the electronic mechanism for submission of the information due to Art.26 of MiFIR by both the investment intermediaries and the approved reporting mechanisms (ARMs). In connection with this matter, please pay attention to the following aspects:
- For the period between 03.01.2017 and the moment of starting the system, the FSC will accept reports composed by the investment intermediaries according to the regulations’ requirements per e-mail: delovodstvo@fsc.bg, similar to the mechanism for accepting the previous reports required under Art. 38 of the Markets in Financial Instruments Act;
- There is no granted option the ARMs to collect, validate and keep the reports of their clients supervised by the FSC, as well as to send the collected statements when the system is started because in the meantime the FSC is not going to receive reports for the respective supervised persons, i.e. it will accept the reports submitted by the ARMs via delovodstvo@fsc.bg, based on the contract agreed to the delegation of the responsibility in question;
- All news and updates concerning the new information system built up for the purpose of the operations described above and directly related to the reporting, according to the requirements of Art.26 of MiFIR, and taking into account the multiple questions put by foreign companies, will be published in English on the internet site of the FSC in due time.