Официално становище


Относно публикация на медийна агенция Mediapool.bg от 03 април 2019 г., 13:19 ч.:
„Интервю с Красимир Дачев: На никого не искам да му минава през ума, че може да ме рекетира
Свалих „Свилоза“ от борсата след обаждане от Комисията за финансов надзор, твърди бизнесменът“, на следния линк:
https://www.mediapool.bg/krasimir-dachev-na-nikogo-ne-iskam-da-mu-minava-prez-uma-che-mozhe-da-me-reketira-news291751.html,
 
Комисията за финансов надзор (КФН) предоставя следната информация.
На 31.05.2018 г. е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № Р-06-483 срещу Михаил Георгиев Колчев в качеството му на член на съвета на директорите и изпълнителен директор на „Свилоза“ АД за 2 нарушения, а именно:
 
За разкритата на 07.12.2017 г. и 08.01.2018 г. пред Веселина Ангелова, в качеството ѝ на кореспондент на в-к „Труд“, вътрешна информация относно публичното дружество.
 
Подробното описание на нарушенията е, както следва:
  1. След изпратено електронно писмо от Михаил Колчев на 07.12.2017 г., във в. „Труд“ е публикувана статия със заглавие: „Свилоза в Свищов спира отново поради липсата на дървесина“, като статията съдържа вътрешна информация по смисъла на чл. 7, пар. 1, б. „а“ от Регламент (ЕС) № 596/2014. Същата цитирана информация е разкрита пред обществеността и КФН на 21.12.2017 г. Разкриването на посочената вътрешна информация чрез интернет страницата на в-к „Труд“, не представлява публично разкриване по реда на чл. 17, § 1 от Регламент (ЕС) № 596/2014, тъй като не отговаря на изискванията, определени в Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1055 на Комисията от 29 юни 2016 година за определяне на технически стандарти за изпълнение по отношение на техническите средства за подходящо публично разкриване на вътрешна информация и за отлагане на публичното разкриване на вътрешна информация в съответствие с Регламент (ЕС) № 596/2014 на Европейския парламент и на Съвета (Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1055). Когато емитент или лице действащо от негово име, или за негова сметка, разкрие вътрешна информация на трето лице в хода на обичайно упражняване на служебните си задължения, това лице трябва да направи пълно и ефективно публично разкриване на тази информация – едновременно (при умишлено разкриване) и бързо (при неумишлено разкриване). След като е разкрил на 07.12.2017г. вътрешна информация пред Веселина Ангелова едновременно с това, Михаил Колчев е следвало да я разкрие публично по нормативно определения ред, което не е направил, с което е нарушил разпоредбата на чл. 17, §8 в предложението „когато лице, което действа от име и за сметка на емитент разкрие вътрешна информация на трето лице в хода на обичайното упражняване на служебните си задължения това лице трябва да направи пълно и ефективно публично разкриване на тази информация едновременно.“ във връзка с чл. 7, §1, във връзка с чл. 17, §1 от Регламент (ЕС) № 596/2014.
 
  1. В последствие на 08.01.2018г. отново в интернет изданието на в-к „Труд“ е публикувана статия със заглавие „Химическият комбинат „Свилоза“ в Свищов възобнови производствената си дейност“. Статията започва със следното: „Химическият комбинат „Свилоза“ АД в Свищов от понеделник възобнови производствената си дейност. Това съобщи за „Труд“ изпълнителният директор на предприятието Михаил Колчев“ и завършва с „В момента имаме суровина като количествата не са големи. Надявам се, че ако времето се задържи благоприятно, доставките на дървесина ще продължат“, изтъкна Колчев“. Тази информация също попада в хипотезата на чл. 7, §1, б. „а“ и §2 и 4 от Регламент (ЕС) № 596/2014 за вътрешна информация по отношение на „Свилоза“ АД, както я определя и самото дружество видно от уведомлението от 11.01.2018 г. Цитираната информация е получена от кореспондента на в-к „Труд“ в телефонен разговор с Михаил Колчев.  Разкриването на посочената вътрешна информация чрез интернет страницата на в-к „Труд“, не представлява публично разкриване по реда на чл. 17, § 1 от Регламент (ЕС) № 596/2014, тъй като не отговаря на изискванията, определени в Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1055 на Комисията от 29 юни 2016 година за определяне на технически стандарти за изпълнение по отношение на техническите средства за подходящо публично разкриване на вътрешна информация и за отлагане на публичното разкриване на вътрешна информация в съответствие с Регламент (ЕС)№ 596/2014 на Европейския парламент и на Съвета (Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1055). Когато емитент или лице действащо от негово име или за негова сметка разкрие вътрешна информация на трето лице в хода на обичайно упражняване на служебните си задължения, това лице трябва да направи пълно и ефективно публично разкриване на тази информация – едновременно (при умишлено разкриване) и бързо (при неумишлено разкриване). След като е разкрил на 08.01.2018г. вътрешна информация пред Веселина Ангелова едновременно с това, Михаил Колчев е следвало да я разкрие публично по нормативно определения ред, което не е направил, с което е нарушил разпоредбата на чл. 17, § 8 в предложението „когато лице, което действа от име и за сметка на емитент разкрие вътрешна информация на трето лице в хода на обичайното упражняване на служебните си задължения това лице трябва да направи пълно и ефективно публично разкриване на тази информация едновременно.“ във връзка с чл. 7, §1, във връзка с чл. 17, §1 от Регламент (ЕС) № 596/2014.
 
За описаните 2 бр. нарушения, на 31.05.2018 г. е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) на Михаил Колчев, като същият е връчен на упълномощен представител. За целите на съставянето и връчването на цитирания АУАН е изпратено писмо, изх. № РГ-05-455-1 / 23.05.2018 г., с което Михаил Колчев е поканен да се яви в сградата на КФН, като в писмото изрично е посочено последният да се обади за уговаряне на точен ден и час.  Въз основа на посочения АУАН е издадено наказателно постановление №Р10-1045 от 26.11.2018 г., с което за всяко от двете нарушенията е наложена имуществена санкция в размер от 2 000 лв.
Към настоящия момент наказателното постановление е в процес на съдебно обжалване.

Представени бяха изслушванията на кандидатите за зам. председатели на Комисията за финансов надзор пред Комисията за бюджет и финанси

Председателят на КФН Бойко Атанасов представи мотивите си за избор на
зам. председатели на управления „Надзор на инвестиционната дейност“ и на „Застрахователен надзор

В Комисията по бюджет и финанси днес преминаха изслушванията на кандидатите за зам. председатели на Комисията за финансов надзор (КФН). Председателят на КФН Бойко Атанасов представи мотивите си за избор на съответните кандидатури. За зам. председател на управление „Надзор на инвестиционната дейност“ беше предложена Мария Филипова. За зам. председател на управление „Застрахователен надзор“ беше предложена кандидатурата на Илиана Христова.
 
В мотивите си той изтъкна, че Мария Филипова е с над 10 г. опит в законовата, правната и нормотворната дейност в сферата на финансите и държавната администрация. Според него кандидатурата й е най-подходящият избор за заместник-председател „Надзор на инвестиционната дейност“. Притежаваната от г-жа Филипова експертиза, придобита по време на работата й в държавната администрация показва широки познания и опит в анализирането, проучването и предприемането на дейности относно новоприети регулации, оптимизиране на съществуващи закони и подобряване на административните процедури. „Базирайки се на резултатите от работата на г-жа Филипова в държавната администрация в сферата на финансите, вярвам че тя ще допринесе за успешното международно сътрудничество и обмена на добри практики в контекста на подготовката на България за присъединяване към Валутния механизъм II (ERM II). Сигурен съм, че ще успеем да направим България атрактивна и предсказуема дестинация по отношение на небанковия сектор.“, подкрепи изборът си г-н Атанасов пред Комисията за бюджет и финанси.
 
След представяне на мотивите на Председателя на КФН, г-жа Филипова изложи  визията си за развитие на капиталовия пазар в направление „Надзор на инвестиционната дейност“. Концепцията й е насочена към повишаване на ликвидността на капиталовия пазар, осигуряване на възможност за финансиране на нови дружества чрез него, ускоряване на растежа на икономиката в средносрочен план и подобряване имиджа на България на международната карта на регулаторните органи в небанковия финансов сектор, и стремежът към по-доброто позициониране на България на „инвестиционната карта на Европа“. Г-жа Филипова акцентира върху следните предизвикателства: намаляване на инвестициите в България и оттегляне на инвеститори спрямо останалите държави в Централна и Източна Европа, наличие на инвестиционен ресурс вътре в държавата, основно в пенсионни и застрахователни дружества, който поради ниска ликвидност и нормативни ограничения се инвестира извън държавата ни, както и липсата на достатъчна финансова грамотност.
 
Фокусът в концепцията на г-жа Мария Филипова бе поставен в 3 основни сфери на развитие спрямо посочените по-горе казуси и тяхната значимост за капиталовия пазар в България и устойчивост на очакваните резултати.
 
1.Подобряване на регулаторна дейност и контрол: подобряване на съществуващите и внедряване на нови мерки за осигуряване на активен контрол от страна на Комисията, и за активиране на осъзнатост за самоконтрол в поднадзорните лица в сектора на капиталовия пазар. Осигуряването на финансовата стабилност на сектора е основната цел, която Комисията трябва да постигне в сферата на управление на капиталовия пазар. Фокусът ще бъде върху риск базиран надзор, както и върху осъществяване на координиран надзор в ситуации, където са включени и други институции. Предвижда се продължаване със стрес-тестовете при поднадзорните лица с цел превенция на възможни проблеми, фокус върху контрола към инвестиционните посредници и към дружествата, предоставящи инвестиционни услуги.
 
2.Намаляване на административната тежест на капиталовите пазари и мерки за оптимизация на процесите и дигитализация чрез новоприети регулации в синхрон с европейското законодателство. Активни действия в подкрепа на иновациите в небанковия финансов сектор, а именно чрез провеждане на консултации с пазарните участници за проучване на иновативни решения за подобряване на ефективността на пазарите и търсенето на технологични решения, насочени към намаляване на разходите и разширяване на достъпа към финансови продукти и услуги.  Основен елемент ще бъде и изграждането на единен портал за подаване на информация от публичните дружества. Проектът се нарича „Единна входна точка“ и е свързан с това, че всички участници на капиталовия пазар в България имат нормативни задължения да разкриват информация пред Комисия за финансов надзор, Централен депозитар, Българска фондова борса и медии.
 
3.Международно сътрудничество и обмен на добри практики и международно позициониране на България с цел привличане на нови инвеститори и на работа на екипи по европейски програми за развитие на капиталовите пазари в ЕС.
 
 
Председателят на КФН г-н Бойко Атанасов представи мотивите си относно предложението на г-жа Илиана Христова за заместник-председател, водещ управление „Застрахователен надзор“. Според него Илиана Христова е ръководител с неоспорими качества и умения, изявен професионалист, чиято дейност винаги е била насочена към контролиране на лица в данъчната приходната администрация на Република България. „В резултат на мерките и дейностите, предприемани от г-жа Христова като ръководител на функция „Контрол“, а в последствие и в качеството й на директор на най-голямата териториална дирекция на НАП, тези лица се трансформират в хора с нагласа на мислене към доброволно изпълнение на задълженията и формиране на гражданско самосъзнание. Смятам, че в актуалната ситуация, в която сме поставени за справяне с последствията от фалита на застрахователна компания „Олимпик“ и със заявката, която дадохме за ограничаване и превенция на подобни случай в бъдеще, опитът и идеите на Илиана Христова са от ключово значение.“    
Атанасов коментира, че г-жа Христова има опит в ръководенето на над 2500 човека, както и непрекъсната комуникация с клиентите на най-голямата държавна администрация в България.
 
„Смятам че,  за да се справим със сериозното предизвикателство и липсата на комуникация с казуса бонус-малус, на Комисията за финансов надзор е необходим твърдо отстояващ позицията си лидер, с ефективни комуникационни умения, опитът при управлението на процеси и стиковане на много заинтересовани лица с разнопосочни цели по един казус. Убеден съм в способностите на Илиана Христова, тъй като неведнъж е показвала качества при справяне с кризисни ситуации и навременна комуникация към всички заинтересовани лица.
 
Осигуряване на финансовата стабилност на сектора на застраховането е един от ключовите елементи, по които ще работим. За осъществяване на контрол е необходимо и да видим голямата картина и да мислим в мащаб. Илиана Христова е човекът, отговарял години наред за събираемостта на задълженията в НАП.  Постигнатите резултатите са впечатляващи. Вярвам, че цифрите говорят сами по себе си.“ каза Председателят на КФН в представянето си.
 
В концепцията си г-жа Христова, представи формула за осигуряване на стабилен и устойчив застрахователен сектор, а именно:  Контрол, Комуникация, Кризисна превенция и Дигитализация. В детайл тя разгърна  всеки един елемент:
 
1.Контрол, включващ активиране на мерките за дистанционен контрол, проверки на място и механизми за създаване на предвидима регулаторна дейност, както и начертаване на още по-сериозни мерки за контрол в областта на застраховането. Най-сериозният акцент е върху преодоляване на последиците от фалита на кипърския застраховател „Олимпик“ и мониторинга над Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ), и заздравяване на компенсационните механизми в българската застрахователна система.
 
2.Комуникация чрез изграждането на структурирана комуникационна стратегия, активен дискусионен режим с обществото и между институциите, диалог с всички заинтересовани страни в процесите на застраховането преди излизане с финални за изпълнение решения. Като конкретни примери активиране на комуникация за предприемане на мерки/действия за намаляване броя на незастрахованите моторни превозни средства, както и разбира се, дискусии с браншовите организации и гражданите за системата бонус-малус.
 
3.Кризисна превенция в сектора на застраховането с цел анализ на рисковете и стратегическо планиране на превантивни мерки от отношение на застрахователите и по отношение на застрахованите лица. Основната цел е превенция и защита на всички участници в процесите по застраховане и стабилизиране на сектора чрез преодоляване на проблемните зони.
 
4.Дигитализацията, като крайната й цел е  КФН да има бърза и навременна обратна връзка от крайните потребители.
Г-жа Христова каза още, че „Като организация ние сме длъжни да се вслушаме в гласа на крайния потребител, така че да сме в негова подкрепа в процеса на обслужване на клиенти, а не да създаваме идеи, които да затрудняват потребителите.“
Бойко Атанасов

Илиана Христова

Данни за застрахователния пазар към 31.01.2019 г.

    Представените данни от отчетите на застрахователите по общо застраховане и животозастраховане към края месец януари 2019 г. са обобщени и публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Статистика”, „Застрахователен пазар”.

Указание на Министъра на финансите на Република България относно съставяне на годишни финансови отчети за 2018 г. на поднадзорни на КФН лица

СЪОБЩЕНИЕ
Във връзка с прилагането на чл. 34, ал. 1 и ал. 4 от Закона за счетоводството (ЗСч), в сила от 01.01.2019 г., и § 56 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане, на основание чл. 15, т. 2 от ЗСч), на 22.03.2019 г, на интернет страницата на Министерството на финансите е публикувано УКАЗАНИЕ на Министъра на финансите на Република България относно:
Съставяне на годишни финансови отчети за 2018 г. на застрахователни и презастрахователни предприятия, на управляващи дружества и управляваните от тях колективни инвестиционни схеми, както и на предприятия, чиито прехвърлими ценни книжа са допуснати за търговия на регулиран пазар, във връзка с прилагане на чл. 34, ал. 1 и ал. 4 от Закона за счетоводството, в сила от 01.01.2019 г., и § 56 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане.
 
Указанието може да бъде изтеглено и от ТУК.

Съобщение за издаден общ административен акт

    Издаден е общ административен акт – Решение № 497 от 25.03.2019 г. за определяне размера на минимални проценти, съгласно чл. 91, ал. 3, т. 2 от Наредба № 53 от 23.12.2016 г. за изискванията към отчетността, оценката на активите и пасивите и образуването на техническите резерви на застрахователите, презастрахователите и Гаранционния фонд (Наредба № 53), както и периода за тяхното прилагане.
    Решението може да намерите на интернет страницата на КФН в раздел „Административни документи”. https://www.fsc.bg/bg/administrativni-dokumenti/resheniya/2019/mart/
 

Boyko Atanassov is the New Chairman of the Financial Supervision Commission

BAOn the 15 of March 2019 the 44-th National Assembly chose Mr. Boyko Atanassov by voting for becoming Chairman of the Financial Supervision Commission (FSC).

The choice was made unanimously by 134 (one hundred and thirty-four) deputies who were present.

During the sitting of the Committee on Budget and Finance which took place on the 13 of March Mr. Boyko Atanassov presented his Conception of the FSC development. The main goals which he set before the regulatory authority encompass composing of steady staff of professionals, transparent and timely communication with the public and most of all – the implementation of exquisitely strict supervision of the superintended persons in the three main areas regulated by the Commission –  capital markets, insurance services sphere and market for supplementary pension insurance.
During his introduction Mr. Atanassov emphasized the utmost importance of the make-up a repute of the FSC as steady, unbiased and independent regulatory authority by means of communication campaigns and open public dialogue. The Commission will attempt to build-up communicativeness in all levels, as well as active contacts with the entrepreneurs through regular meetings and discussions.
As regards the insurance sector, Mr. Boyko Atanassov indicated that it was intended to start requiring of the Bulgarian insurers to keep adequate level of reserves through meeting the solvency capital requirements set in the legislation. Actions necessary for strengthening the compensation mechanisms of the Bulgarian insurance system will be taken too.
One of the goals pursued will be to overcome the consequences of the failure of the Cypriot insurance company Olympic, as well as those of the monitoring of the National Bureau of Bulgarian Motor Insurers.
A priority for Mr. Atanassov will be the reduction of administrative burden through enabling the digitalization of services offered by the FSC. The purpose of the institution shall be to provide rapid and qualitative services in its regulatory activity, as well as to guarantee the transparency in its supervisory one.
An accent was put on the improvement of existing and the provision of new electronic services. Apart from digitalization of services, the consumers’ protection will also be put into effect by means of financial education, trainings in various professional groups and superintended persons, and explanatory campaigns amongst the general public.
“My understanding is that preventive measures through active regulation have to be taken, instead of reacting to crisis events. I do believe that by the use of proper communication the FSC could be represented as authority which works according to its strategic plan for development based on its key criteria for success. To the most important results which I shall aspire towards belongs the transformation of our good repute into guarantee for the trust of the entrepreneurs and the supervised persons.
I declare my intention on the part of the FSC to keep on taking subsequent actions and improving its practices in relation to the implementation risk-based supervision over the non-banking financial sector. The latter presupposes early risk identification and is crucial prerequisite for the stability of the financial markets”, Mr. Atanassov said in conclusion.
After the ballot was completed, Mr. Atanassov swore oath in the presence of the deputies and expressed his gratitude for their confidence.  

BOYKO ATANASSOV IS THE NEW CHAIRMAN OF THE FINANCIAL SUPERVISION COMMISSION

On the 15 of March 2019 the 44-th National Assembly chose Mr. Boyko Atanassov by voting for becoming Chairman of the Financial Supervision Commission (FSC).
The choice was made unanimously by 134 (one hundred and thirty-four) deputies who were present.
During the sitting of the Committee on Budget and Finance which took place on the 13 of March Mr. Boyko Atanassov presented his Conception of the FSC development. The main goals which he set before the regulatory authority encompass composing of steady staff of professionals, transparent and timely communication with the public and most of all – the implementation of exquisitely strict supervision of the superintended persons in the three main areas regulated by the Commission –  capital markets, insurance services sphere and market for supplementary pension insurance.
During his introduction Mr. Atanassov emphasized the utmost importance of the make-up a repute of the FSC as steady, unbiased and independent regulatory authority by means of communication campaigns and open public dialogue. The Commission will attempt to build-up communicativeness in all levels, as well as active contacts with the entrepreneurs through regular meetings and discussions.
As regards the insurance sector, Mr. Boyko Atanassov indicated that it was intended to start requiring of the Bulgarian insurers to keep adequate level of reserves through meeting the solvency capital requirements set in the legislation. Actions necessary for strengthening the compensation mechanisms of the Bulgarian insurance system will be taken too.
One of the goals pursued will be to overcome the consequences of the failure of the Cypriot insurance company Olympic, as well as those of the monitoring of the National Bureau of Bulgarian Motor Insurers.
A priority for Mr. Atanassov will be the reduction of administrative burden through enabling the digitalization of services offered by the FSC. The purpose of the institution shall be to provide rapid and qualitative services in its regulatory activity, as well as to guarantee the transparency in its supervisory one.
An accent was put on the improvement of existing and the provision of new electronic services. Apart from digitalization of services, the consumers’ protection will also be put into effect by means of financial education, trainings in various professional groups and superintended persons, and explanatory campaigns amongst the general public.
“My understanding is that preventive measures through active regulation have to be taken, instead of reacting to crisis events. I do believe that by the use of proper communication the FSC could be represented as authority which works according to its strategic plan for development based on its key criteria for success. To the most important results which I shall aspire towards belongs the transformation of our good repute into guarantee for the trust of the entrepreneurs and the supervised persons.
I declare my intention on the part of the FSC to keep on taking subsequent actions and improving its practices in relation to the implementation risk-based supervision over the non-banking financial sector. The latter presupposes early risk identification and is crucial prerequisite for the stability of the financial markets”, Mr. Atanassov said in conclusion.
After the ballot was completed, Mr. Atanassov swore an oath in the presence of the deputies and expressed his gratitude for their confidence.  

Резултати от промяна на участието и прехвърляне на средства на осигурени лица от един в друг съответен пенсионен фонд за четвъртото тримесечие и за 2018 г.

    Управление “Осигурителен надзор” на Комисията за финансов надзор обяви резултатите от промяната на участие и прехвърляне на средства на осигурени лица от един в друг съответен пенсионен фонд за четвъртото тримесечие и за 2018 г. Данните са получени на база на справките, представени от пенсионноосигурителните дружества в Комисията за финансов надзор.
    През четвъртото тримесечие на 2018 година в пенсионноосигурителните дружества са подадени общо 52 706 заявления за промяна на участие и прехвърляне на средства от един пенсионен фонд в друг.
    Общо 45 330 осигурени лица от подалите заявления през четвъртото тримесечие на 2018 г. са променили участието си във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване. Общата сума на прехвърлените средства в друг пенсионен фонд от съответния вид е 137 219 857 лв.
    Осигурените лица, възползвали се от правото си за промяна на участие и прехвърляне на средства от индивидуалните партиди през 2018 г. са общо 181 137. Общият размер на прехвърлените средства през годината е 536 904 038 лв.
    Резултатите от промяната на участие и прехвърлянето на средства от един в друг съответен пенсионен фонд за четвъртото тримесечие и за 2018 г. може да намерите в раздел: Поднадзорни лица / Статистика / Осигурителен пазар / Статистика и анализи / 2018.

Новият председател на Комисията за финансов надзор е Бойко Атанасов

Днес, 15 март 2019 г., 44-тото Народно събрание избра Бойко Атанасов за председател на Комисията за финансов надзор (КФН).
BA_parliament


Изборът беше направен единодушно от общо 134 присъствали народни представители.


По време на заседанието на Комисията по бюджет и финанси на 13 март т.г. Бойко Атанасов, представи Концепцията си за развитието на КФН. Основната цел, която постави пред регулаторния орган е създаване на стабилен екип от професионалисти, прозрачна и навременна комуникация с обществото и най-важното осъществяване на изключително стриктен надзор по отношение на поднадзорните лица в трите основни направления, регулирани от Комисията – капиталовите пазари, сферата на застраховането и пазара на допълнителното пенсионно осигуряване.

По време на представянето си, г-н Атанасов акцентира върху създаване на репутация на Комисията за финансов надзор като стабилен, обективен и независим регулаторен орган чрез комуникационни кампании и обективен диалог с обществото.  Комисията ще търси диалогичност на всички нива, активна комуникацията с бизнеса чрез провеждане на регулярни срещи в дискусионен формат.
 
Като изключително важен елемент в развитието на надзорната институция, г-н Атанасов визира процеса по идентифициране на потенциално недобри или лоши бизнес практики още в самото начало. Фокус ще бъде поставен върху риск-базиран надзор и осъществяване на координиран надзор в ситуации, където са включени и други институции.
 
По отношение на застрахователния бранш Бойко Атанасов посочи, че стремежът ще бъде  българските застрахователи да поддържат адекватно ниво на резервите, като изпълняват изискванията за платежоспособност, залегнали в законодателството. Ще бъдат предприети необходимите действия за заздравяване на компенсационните механизми в българската застрахователна система. Една от целите е преодоляване на последиците от фалита на кипърския застраховател „Олимпик“ и последиците от мониторинга над Националното бюро на българските автомобилни застрахователи.
 
Приоритет за г-н Атанасов е намаляване на административната тежест чрез още по-голямо дигитализиране на услугите, които предлага КФН. Целта е институцията да предоставя бързи и качествени услуги в регулаторната, както и прозрачност в надзорната дейности. Акцентира се върху оптимизацията на съществуващите услуги и предоставянето на нови електронни услуги. Освен дигитализиране на услугите, защитата на потребителите ще се осъществява и посредством финансовото ограмотяване, обучения за различни професионални групи и поднадзорните лица и провеждане на разяснителни кампании сред обществото.
 
„Визията ми е да осъществяваме превенция чрез активна регулация, а не реакция в кризисни ситуации! Вярвам, че чрез правилна комуникация КФН може да има имидж на орган, работещ по стратегически план за развитие на база на ключови критерии за успех. Един от най-важните резултати, които целя е добрата ни репутация да е гарант за доверието на бизнеса и поднадзорните лица в нас! Заявявам намерението си Комисията за финансов надзор да продължи да предприема последователни действия и да усъвършенства своите практики във връзка с осъществяването на ефективен риск базиран надзор върху небанковия финансов сектор, което е свързано с ранна идентификация на рисковете и е основна предпоставка за стабилни финансови пазари“, каза г-н Атанасов в заключение.
 
След проведеното гласуване г-н Бойко Атанасов положи клетва пред депутатите и благодари от трибуната за гласуваното му доверие.

Данни за застрахователния пазар към 31.12.2018 г.

    Представените справки и отчетите на застрахователите и презастрахователите по общо застраховане и животозастраховане съгласно Наредба № 53 от 23.12.2016 г. към края месец декември на 2018 г. са обобщени и публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Застрахователен пазар” „Статистика” – 2018.