ЕОЦКП предупреждава инвеститорите за значителните рискове при първично предлагане на виртуални валути (ППВВ)


Европейският орган за ценни книжа и пазари (ЕОЦКП) предупреждава инвеститорите за значителните рискове в случаите на т.нар. ППВВ. В случай, че обмисляте инвестиране в ППВВ или пък вече сте инвестирали, трябва да вземете предвид значителните рискове, които това може да ви донесе, включително пълната загуба на вашата инвестиция. Обръщаме особено внимание на това, че ако ППВВ не е предмет на регулиране, вие  няма да получите закрила.

ЕОЦКП наблюдава бурния растеж на ППВВ, които набират капитал за предприятия, и е загрижен, че инвеститорите може да не осъзнават значителните рискове, които поемат като инвестират в ППВВ.

ППВВ са високо спекулативни инвестиции. В зависимост от структурата си ППВВ могат да попаднат извън полето на регулиране [линк към изявление за фирмите]. В този случай инвеститорите не могат да се възползват от закрилата, която им дават регулираните инвестиции. Съществува и опасност от измама или престъпна дейност, дължаща се на анонимността на ППВВ и възможността им да набират големи суми за кратък период от време.

Какви са основните рискове при инвестиране в ППВВ?

ЕОЦКП отбелязва, че ППВВ са изключително рискови и високо спекулативни инвестиции. Инвеститорите следва да разберат, че при ППВВ те са изложени на следните рискове:

  • Нерегулирана сфера, където съществува опасност от измама или престъпна дейност: В зависимост от структурата си ППВВ може да не са предмет на съществуващите правила и да попаднат извън сферата на регулиране. Някои ППВВ могат да бъдат използвани за измамни или престъпни дейности. Някои от скорошните ППВВ бяха определени като измами. Същевременно ЕОЦКП не може да не вземе предвид, че някои ППВВ се използват  за изпиране на пари. В случай, че ППВВ не са уредени от законодателството на ЕС, инвеститорите не могат да се ползват от закрилата на тези закони;
  • Висок риск от загуба на целия инвестиран капитал: Голяма част от ППВВ се започва от бизнеси, които са все още на много ранен етап от своето развитие и носят значителен риск от неуспех. Много от виртуалните валути или виртуални парични единици, които се емитират, нямат собствена вътрешна стойност освен възможността да се използват за предоставяне на достъп  за ползване на услуга или продукт, които се разработват от емитента. Няма гаранция, че услугите или продуктите ще бъдат успешно разработени. Дори в случай, че проектът е успешен, евентуалната полза може да е изключително ниска в сравнение с инвестирания капитал;
  • Липса на възможности за изход от инвестицията и силна волатилност на цената: Възможно е инвеститорите да могат да търгуват виртуалната си валута или виртуални парични единици или да ги заменят за традиционни валути, като например Евро. Не всички виртуални валути или виртуални парични единици се търгуват на виртуални валутни борси. Дори когато се търгуват на такива борси, цената им може да е изключително волатилна. Много от тези борси не са регулирани и има опасност от ценова пазарна манипулация и измами. Възможно е инвеститорите да нямат възможност за изход от инвестицията или да нямат възможност за един дълъг период от време да реализират стойността на своите виртуални валути или виртуални парични единици;
  • Неподходяща информация: Информацията, която се предоставя на инвеститорите, например т.нар. „бял документ“ (white paper), e в повечето случаи неодитирана, непълна, пристрастна или дори подвеждаща. Обикновено се акцентира върху вероятните ползи, а не върху рисковете. Тя е специализирана и е трудно разбираема. Така е възможно инвеститорите да не разбират рисковете, които поемат, и да инвестират по начин, който не отговаря на нуждите им;
  • Неизправности в технологията: технологията за разпределение по сметки (distributed ledger technology – DLT) или блокчейн, която е в основите на виртуалната валута или виртуалната парична единица като цяло, все още не е тествана. Възможно е да има грешки в кодирането или програмите, които се използват за създаване, прехвърляне или съхранение на виртуални валути или виртуални парични единици. Възможно е инвеститорите да нямат достъп или контрол върху виртуалната си валута или виртуална парична единица или пък виртуалната валута или виртуална парична единица да бъде открадната, например в случаите на хакерство. Принципно е възможно технологията да не e сигурна и надеждна, например в случаите на високо натоварване.
Какво е ППВВ?

ППВВ е иновативен начин за набиране на средства от широк кръг от хора, като се използват виртуални валути или виртуални парични единици. Възможно е също ППВВ да бъде определено като първично набиране на виртуална парична единица или продажба на виртуална парична единица. В случаите на ППВВ физическо или юридическо лице издава виртуална валута или виртуална парична единица и ги предлага за продажба или обмен срещу традиционни валути, като например Евро, или по-често срещу виртуални валути, например Биткойн (Bitcoin)  или Етер (Ether).

Характеристиките и целите на виртуалната валута или виртуалната парична единица варират според ППВВ. Някои виртуални валути или виртуални парични единици служат, за да се осигури достъп или да се закупи услуга или продукт, които емитентът развива в процеса на ППВВ. Други предоставят право на глас или на дял от бъдещите доходи на издателя. Някои нямат материална стойност. Някои виртуални валути или виртуални парични единици се търгуват и/ или могат да се разменят след емитирането им срещу традиционни или виртуални валути на специализирани борси за виртуални валути.

Кампаниите за ППВВ се осъществяват онлайн като се използват Интернет и социални медии. Обикновено виртуалните валути или виртуалните парични единици се създават и разпространяват като се използва технологията за разпределение на сметки  (DLT) или блокчейн. ППВВ се използват за набиране на средства за широк кръг от проекти, включително, но не само, набиране на дълг за бизнеси чрез DLT. Буквално всеки, който има достъп до Интернет, може да участва в ППВВ.

Електронният регистър и картотека на КФН няма да бъдат достъпни на 14.04.2020 г. поради техническа профилактика

Комисията за финансов надзор уведомява, че Електронният регистър и картотека (ЕРиК) на КФН няма да бъдат достъпни на 14.04.2020 г. от 9.00 до 18.00 ч. поради техническа профилактика, която ще се извърши в рамките на работния ден.

Извиняваме се за неудобството.

Електронните портали на КФН няма да работят между 25 и 28 август 2017 г.

Уведомяваме ви, че в периода от 20:00 ч. на 25.08.2017 г. до 10:00 ч. на 28.08.2017 г. електронните портали няма да работят поради обновяване на информационната система на Комисията за финансов надзор. Извиняваме се за неудобството.

Експерти от Комисията за ценни книжа и пазари на Македония са на работна визита в КФН

КФН е домакин на едноседмична работна визита на експерти от македонската Комисия за ценни книжа и пазари (КЦКП). Целта на посещението им у нас е обмяна на опит и повишаване на капацитета им в областта на регулациите на капиталовите пазари с акцент върху добрите практики на българския регулатор при транспонирането на европейското законодателство. Представителите на КЦКП са избрали да се запознаят с натрупаната експертиза на КФН в областта, основно заради активното й участие в работата на европейските институции като IOSCO и ESMA, както и успешната реализация на европейски проекти от страна на комисията.

В рамките на визитата в КФН се обсъждат различни въпроси от областта на капиталовите пазари и по-специално изпълнението на Директивата относно пазарните злоупотреби, Директивата за пазарите на финансови инструменти, Регламента за извънборсовите деривати, централните контрагенти и регистрите на транзакции (EMIR) и др.

Презентации от работната визита може да намерите на следния адрес:http://www.fsc.bg/Eksperti-ot-Komisiyata-za-cenni-knija-i-pazari-na-Makedoniya-na-rabotna-vizita-v-KFN-event-103-bg

Екипът на КФН взе активно участие във FIN-TECH проекта на Икономическия университет – Варна

На 10 и 11 септември 2020 г. се проведе поредния модул на FIN-TECH проекта на Икономическия университет – Варна, който е финансиран по  програма Хоризонт – 2020 на Европейската комисия. Двудневният модул, в който участие взеха представители на КФН, бе на тема „Изкуствен интелект, пазарен риск и робо съвети“ и бяха дискутирани въпроси за използването на изкуствения интелект при предоставянето на робо инвестиционни съвети и при формирането на инвестиционно портфолио, модели за управление на портфолио от криптовалути и връзката им с Forex търговията. В рамките на проекта „Програма за  обучение по финансов надзор в съответствие с новите технологии“, който се реализира от 3 години, се осъществи споделяне на опит и знания в тази бързо развиваща се област и се предприеха активни действия, насочени специално към анализ и наблюдение на приложението на финансовите иновации в небанковия финансов сектор.
Реализира се и целта на проекта – да се разработи съвременна иновативна научноизследователска образователната програма в областта на изкуствения интелект, блокчейн, криптовалутите, киберсигурността, пазарното кредитиране, RegTech и роботизираното консултиране като целта е трансфер на знания. Икономическият университет – Варна участва в този проект в партньорство с 21 университета, 3 финтех компании, 6 европейски финтех хъба, националните надзорни органи на 28 държави-членки на ЕС и Швейцария, 8 международни надзорни и регулационни  органа и Панел от членове на Международен консултативен съвет. 
Освен с Икономическия университет – Варна, КФН активно работи с академичната общност и в други университети, както и с бизнеса, като си сътрудничи в областта на финансовите иновации с FinTech дружествата чрез създадения от Комисията иновативен център (Innovation hub). Центътът осигурява единна точка за взаимодействие между надзорния орган и съответното FinTech дружество с цел комуникация и разясняване прилагането на нормативната уредба, съответстваща на бизнес модела на дружеството. КФН се включи и в пилотния проект на Европейската комисия за създаването на единен регистър на публичните дружества в Европа, базиран на блокчейн технологията – „Европейски портал за финансова прозрачност“ – ЕПФП проект (European Financial Transparency Gateway – EFTG project).
 

 

Екипът на Комисията за финансов надзор се включи в обучение, проведено от Икономически университет – Варна


На 15 и 16 април 2021 г. се поведе поредният модул от FIN-TECH проекта на Икономическия университет – Варна, който е финансиран по  програма Хоризонт – 2020 на Европейската комисия. В онлайн сесията взеха участие експертите на Комисия за финансов надзор, Икономически университет – Варна, Българската финтех асоциация и представители на финтех компании в България.
В рамите на двата дни, в които се проведе обучението, бяха дискутирани  българската финтех екосистема, реални казуси от използването на блокчейн във финтех, управлението на киберриска чрез модели, базирани на рангова скала и обясним изкуствен интелект, умните договори – управление, възможности и рискове, пазара на криптовалути и методи за неговия анализ чрез прилагане на различни клъстерни техники, базирани на прототипи и др.
Събитието се провежда в рамките на проект FIN-TECH „A FINancial supervision and TECHnology compliance training programme“, финансиран по програма HORIZON 2020, в който Икономически университет  – Варна и Комисията за финансов надзор представят България в консорциум, съставен от 24 държави. Всяка от тях е презентирана от образователна институция в областта на висшето образование и регулаторен орган за небанковия сектор.
От старта на проекта, в началото на 2019 г., експертите на КФН и ИУ – Варна участваха в още две сесии за обмен на знание в областите на големи данни и изкуствен интелект. ИУ – Варна и КФН съвместно организираха и проведоха Международна кръгла маса "Peer to peer lending in Europe and the Balkan Peninsula".
Комисията за финансов надзор активно продължава да проучва прилагането на финансови иновации в небанковия финансов сектор.

ЕІOPA стартира процедура за подбор на членове за своите групи на участниците

Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (ЕІOPA) отправя покана за изразяване на интерес във връзка с избора на нови групи на участниците към Органа — Групата на участниците от сектора на застраховането (IRSG) и Групата на участниците от професионалните пенсионни фондове (OPSG) — вследствие на изтичането на мандата им в началото на следващата година.

Групите на участниците са създадени в съответствие с член 37 от Регламента за EIOPA с цел да подпомагат консултациите със заинтересованите страни в областите, свързани със задачите на Органа. Техните членове изпълняват тази функция за срок от 2,5 години с възможността за подновяване на мандата само един път. Допълнителна информация за дейността на групите може да се намери тук: https://eiopa.europa.eu/about-eiopa/organisation/stakeholder-groups

Членовете на ІRSG и ОРSG (общо по 30 във всяка група) са лица, назначени да представляват в балансирани пропорции следните категории:

За IRSG — (пре)застрахователни предприятия, застрахователни посредници, действащи в Съюза, представители на техните работници и служители, потребители, ползватели на (пре)застрахователни услуги, представители на МСП и съответните професионални асоциации.

За OPSG — институции за професионално пенсионно осигуряване, действащи в Съюза, представители на работниците и служителите, бенефициери на пенсионните схеми, МСП и съответните професионални асоциации.

Най-малко петима от членовете на всяка група са изтъкнати независими представители на академичните среди.

Групите на участниците към ЕІOPA заседават най-малко 4 пъти годишно във Франкфурт. За пети път двете групи заседават съвместно със Съвета на надзорниците на ЕІOPA.

ЕІOPA покрива разходите за хотел и път на следните категории: потребители, представители на академичните среди, бенефициери, представители на работници и служители/профсъюзи и ползватели на финансови услуги. Останалите членове на групите имат възможността да се ползват от преференциални цени в някои хотели на Франкфурт.

ЕІOPA очаква да приключи процедурата за подбор до февруари 2016 г. Първите заседания на групите в новия състав са планирани за 26 април 2016 г. (ІRSG) и 28 април 2016 г. (ОРSG).

Поканата за изразяване на интерес и формулярите за кандидатстване (само на английски език) могат да бъдат намерени на уебсайта на EIOPA:

ЕІOPA се старае да осигури балансирано географско участие и балансирано участие на представители на двата пола в своите групи на участниците.

Крайният срок за подаване на кандидатури е 8 ноември 2015 г.

Европейският орган за ценни книжа и пазари подновява ограниченията по отношение на договорите за разлика за още три месеца


Европейският орган за ценни книжа и пазари (ЕОЦКП) постигна споразумение за подновяване на ограниченията за извършване на маркетинг, разпространение или продажба на договорите за разлики на инвеститорите на дребно в сила от 1 август 2018 г., които ще бъдат удължени от 1 ноември 2018 г. с още три месеца.
 
ЕОЦКП задълбочено обсъди необходимостта от удължаване на мерките за намеса, които действат понастоящем. ЕОЦКП счита, че продължава да е налице значително безпокойство по отношение на защитата на инвеститорите във връзка с предлагането на договорите за разлика на инвеститорите на дребно. Поради това взе решение да поднови ограниченията от 1 ноември.
 
Подновяване на ограниченията по отношение на предлагането на договори за разлика

Решението за подновяване на ограниченията във връзка с предлагането на договори за разлика беше взето на 26 септември 2018 г. от Съвета на надзорните органи на ЕОЦКП, като удължаването на мерките за намеса включва:
 
1. Установяване на ограничения на левъриджа при отварянето на позиция от инвеститор на дребно от 30:1 на 2:1, които ще се променят съобразно волатилността на базовия продукт:
·         30:1 за основните валутни двойки;
·         20:1 за останалите валутни двойки, злато и основни индекси;
·         10:1 за стоки различни от злато и останалите индекси;
·         5:1 за конкретни капиталови инструменти и други референтни стойности;
·         2:1 за криптовалути;

2. Правило за закриване на маржин позиция по сметка. Това ще стандартизира процента на маржин  (на минимум 50% изискван маржин), при която от доставчиците ще се изисква да приключват един или повече договори за разлики, сключени с инвеститори на дребно;
 
3. Защита при отрицателен баланс по сметка. Това ще определи цялостен гарантиран лимит на загубите на клиентите на дребно;

4. Ограничение при предлагането на стимули за търговия с договори за разлики, и
 
5. Единен способ за предупреждение за съществуващ риск, включително и определяне на процента на загубите по сметките на инвеститори на дребно при доставчика на договори за разлики.
 
По време на преразглеждането на мерките за намеса ЕОЦКП получи информация, че в някои случаи доставчиците на договори за разлика изпитват технически затруднения при използването на предупрежденията за съществуващ риск поради символните ограничения, наложени от доставчици на маркетингови услуги като трета страна. Поради това ЕОЦКП взе решение да въведе в подновените ограничения допълнително предупреждение за съществуващ риск с намален брой на символите:

·          [въведете процент за съответен доставчик] % от сметките за договори за разлика на клиенти на дребно реализират загуби.

Новото предупреждение ще бъде разрешено само в случаите, когато стандартните условия на доставчик на маркетингова услуга като трета страна имат символни ограничения, при които броят на позволените символи е по-малък от броя на символите, съдържащи пълното или съкратеното предупреждение за съществуващ риск, но при условие че рекламата също така препраща към уеб страницата на доставчика, където е оповестено и цялостното предупреждение за риск.

Следващи стъпки
 
ЕОЦКП възнамерява да приеме мярката за подновяване на официалните езици на ЕС през следващите седмици, след което ЕОЦКП ще публикува официално известие на своя уебсайт. След това мярката ще бъде публикувана в Официалния вестник на ЕС и ще започне да се прилага от 1 ноември 2018 г. за период от три месеца.

Пълния текст на съобщението на ЕОЦКП на английски може да намерите на адрес:
 
https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esma-renew-restriction-cfds-further-three-months

Европейският орган за ценни книжа и пазари подновява забраната за бинарни опции за още три месеца

Европейският орган за ценни книжа и пазари (ЕОЦКП) постигна споразумение за подновяване на забраната за извършване на маркетинг, разпространение или продажба на бинарни опции на непрофесионални клиенти в сила от 2 юли, която ще бъде удължена от 2 октомври 2018 г. с още три месеца. ЕОЦКП реши също така да изключи ограничен брой продукти от обхвата на мерките.
ЕОЦКП задълбочено обсъди необходимостта от удължаване на мерките за намеса, които понастоящем действат. ЕОЦКП счита, че продължава да е налице значително безпокойство по отношение на защитата на инвеститорите във връзка с предлагането на бинарни опции на непрофесионални клиенти. Поради това взе решение да поднови забраната от 2 октомври.
В хода на прегледа на мерките за намеса ЕОЦКП обсъди специфичните характеристики на бинарните опции, които понастоящем попадат в обхвата на мерките. По отношение на определени бинарни опции бяха идентифицирани специфични характеристики, които намаляват риска от увреждане на интересите на инвеститора, а именно:

  • достатъчно дълъг срок – най-малко 90 дни;
  • приложен към тях проспект;
  • цялостни гаранции от разпространителя или друго юридическо лице, което е в една група с разпространителя.

ЕОЦКП е на мнение, че при бинарна опция, която се ползва от едновременното наличие на тези три критерия, съществува по-малка вероятност да се породи значително безпокойство за защитата на инвеститора.
В допълнение към горното, изключение от забраната се прави по отношение на продуктите, при които в края на срока има едно от двете предварително уговорени плащания, нито едно от които не е по-малко от първоначалното вложение на клиента. Плащането по такъв вид бинарна опция би могло да бъде по-ниско или по-високо, но и в двата случая вложителите няма да загубят пари спрямо цялостната си инвестиция. При положение че капиталът на вложителя не е поставен в рисково положение, тези продукти следва изрично да бъдат изключени.
 
Ето защо, ЕОЦКП взе решение да извади от обхвата на подновената забрана следните бинарни опции:

  • бинарна опция, за която по-ниската от двете предварително определени фиксирани суми е най-малко равна на общото плащане, извършено от непрофесионален клиент за бинарната опция, включително всякакви комисионни, такси за трансакции и други свързан разходи;

и

  • бинарна опция, която отговаря едновременно на следните три (3) условия:

(a) срокът от издаването й до падежа й е най-малко деветдесет (90) календарни дни;
(б) проспектът е изготвен и одобрен в съответствие с Директивата за проспектите (2003/71/EC) и е достъпен за обществеността;
 и
(в) бинарната опция не излага на пазарен риск доставчика по време на срока на бинарната опция и доставчикът или някое от дружествата от неговата група не реализират печалби или загуби от бинарната опция освен оповестените преди това комисионни, такси за трансакции или други свързани такси.
ЕОЦКП ще продължи да наблюдава тези продукти по време на периода на забраната. Решението за подновяване на забрана е взето на 22 август 2018 г. от Съвета на надзорниците на ЕОЦКП.
Последващи стъпки
ЕОЦКП възнамерява да приеме мярката за подновяване на официалните езици на ЕС през следващите седмици, след което ЕОЦКП ще публикува официално известие на своя уебсайт. След това мярката ще бъде публикувана в Официалния вестник на ЕС и ще започне да се прилага от 2 октомври 2018 г. за период от три месеца.
 
 
 

ЕВРОПЕЙСКИЯТ ОРГАН ЗА ЦЕННИ КНИЖА И ПАЗАРИ (ESMA) ПУБЛИКУВА НА 27.10.17 Г. ПУБЛИЧНО ИЗЯВЛЕНИЕ ЗА ОБЩИТЕ ЕВРОПЕЙСКИ ПРИОРИТЕТИ ПРИ ПРАВОПРИЛАГАНЕТО ЗА ФИНАНСОВО ОТЧИТАНЕ (МСФО) В ГОДИШНИТЕ ФИНАНСОВИ ОТЧЕТИ ЗА 2017 Г


В публичното изявление за общите европейски приоритети при правоприлагането са посочени общите приоритети за финансовата 2017 г., които включват следните основни теми:  
  • оповестявания на очакваното въздействие от прилагането на новите стандарти в периода на първоначалното им прилагане (МСФО 9 „Финансови инструменти“, МСФО 15 „Приходи от договори с клиенти“ и МСФО 16 „Лизинг“)
  • признаване, оценяване и оповестяване по МСФО 3 „Бизнес комбинации“ и
  • оповестявания, свързани с МСС 7 „Отчети за паричните потоци“
 
Емитентите и техните одитори следва да вземат предвид основните въпроси, разгледани в публичното изявление на ESMA при изготвянето и одитирането на годишните финансови отчети (ГФО) за 2017 г.
 
При прегледа на ГФО за 2017 г., ESMA и националните компетентни регулатори ще следят за спазване на посочените по-горе специфични изисквания на МСФО. При откриването на съществени несъответствия ще бъдат предприемани  съответни мерки.
 
Повече информация за публичното изявление е достъпна на интернет адрес – тук, а самото публично изявление може да намерите на следния адрес – тук.
 
            Превод на български език на текста на публичното изявление може да намерите на интернет страницата на КФН www.fsc.bg, раздел Европейски въпроси/ЕС новини/ Уведомления.