Бойко Атанасов: Ще заложим на превантивен контрол, а не на реакции в кризисни ситуации

Интервю с председателя на КФН Бойко Атанасов в "24 часа"

Б.Атанасов - интервю

Лоши бизнес практики ще се пресичат още в началото, казва новият председател на Комисията за финансов надзор
Още акценти: Като финансов регулатор ще бъдем предсказуеми за тези, които спазват законите, и непредсказуеми за склонните съзнателно да ги нарушават
След фалита на "Олимпик" променихме правила и изисквания, за да гарантираме стабилността на системата
Готвим нов вариант за “Бонус малус”, който ще бъде съобразен с обществените очаквания
Ще настоявам да няма чести и необосновани изменения в регулациите
Работи се по наредбата за изплащане на пенсиите от частните фондове

Преди два месеца парламентът единодушно ви избра за председател на Комисията за финансов надзор . Коя бе първата ви задача на новия пост, г-н Атанасов?
– Преди да поема поста председател на комисията, аз бях на позиция заместник-председател на надзора на инвестиционната дейност в нея. От опита ми от есента на 2017 г. имах сериозната и обективна възможност да се запозная в детайли с актуалната ситуация в комисията – както на ниво позиционирането и спрямо поднадзорните лица, бизнеса, браншовите организации и институциите, така и в контекста на управление на екипа. Встъпвайки в длъжност, аз не започвам отначало, аз продължавам своята работа до момента. Разбира се, с много повече отговорности и по-широк спектър на дейност. Като изключително важен елемент в развитието на надзорната институция визирам процеса по идентифициране на потенциално недобри или лоши бизнес практики още в самото начало. В процеса на работа поставяме фокус върху риск-базиран надзор и осъществяване на координиран надзор в ситуации, в които са включени и други институции. Най-важното е да осъществяваме превенция чрез активна регулация, а не реакция в кризисни ситуации! Пред комисията стои целта да работим за създаване на репутация на стабилен, обективен и независим регулаторен орган чрез комуникационни кампании и диалог с обществото. Търсим диалогичност на всички нива, активна комуникация с бизнеса чрез провеждане на регулярни срещи в дискусионен формат. Пример преди дни са и резултатите от проведените срещи по повод изплащането на обезщетенията на близките на загиналите край Своге.
– Обещахте пред депутатите разработването на нова информационна система на КФН . Кога ще стане това?
– В синхрон с дигитализираното общество, в което живеем и работим, вярвам, че информационната система е крачка към по-добрата оперативна комуникация между институциите. Намаляването на административната тежест посредством оптимизация на процесите и дигитализация е основна цел за комисията. Като резултат целя КФН да предоставя бързи и качествени услуги в регулаторната дейност, както и прозрачност в надзорната дейност. Стъпка в изпълнението на Стратегията за развитие на капиталовия пазар е участието ни в проект за изграждане на единен портал за подаване на информация от публичните дружества, чрез който едновременно да бъде подавана информация до Българска фондова борса, Централен депозитар, Комисията за финансов надзор и обществеността. Имам ангажимента да насърчавам активните действия от страна на комисията в тази насока. Убеден съм, че именно този проект ще доведе до облекчаване на изискванията към дейността на поднадзорните лица, ще намали административната тежест и ще бъде крачка в правилната посока. Изграждането на информационната система не е еднократен акт, още повече при наличието на повече от един участник. Сигурен съм, че страните в нея са заинтересовани да стартираме системата възможно най-скоро.
– След оттеглянето на първото предложение вече се работи по нов вариант на Наредбата за “Бонус- малус ” системата. Какви промени предвиждате и кога ще бъде готова?
– Обществената дискусия на проекта за система “Бонус-малус ” показа, че тя се нуждае от усъвършенстване, за да бъде възприета от обществото, и ефективно прилагана, така че да постига своите цели, а именно – образуване на индивидуалната премия по застраховката “Гражданска отговорност на автомобилистите” в зависимост от причинените щети и поведението на пътя на водача ,от една страна, и премирането на водачите без щети и нарушения, от друга, при това без да нарасне средната цена на застраховката в сектора. Предстои завършването на работата по проекта на наредба за системата “Бонус-малус ”, съобразявайки се с конструктивните препоръки, направени по време на общественото обсъждане и постъпили в комисията. В сътрудничество с другите две институции, оправомощени да я приемат – МВР и транспортното министерство, създадохме работна група, която подготвя нови алтернативни варианти на наредбата, и се преценяват нормативни промени, които следва както да отговорят на обществените очаквания, така и да постигнат стратегическите цели на тази система. Промените в проекта на наредба ще бъдат обсъдени с всички заинтересовани страни, преди да се премине към приемане. Целта е по – справедливото определяне на премията съобразно нивото на риск от причиняване на ПТП от водачите, което, надявам се, да доведе и до намаляване на жертвите на пътя.
– След фалита на ЗК “Олимпик” имаше апокалиптични прогнози за очаквани нови фалити, вече на български компании. Засега не се оправдават, но зрее ли някъде напрежение в сектора, и къде?
– Искам да припомня, че застрахователна компания “Олимпик” беше кипърски застраховател, който развиваше дейност у нас чрез клон, и надзорните ни правомощия спрямо него бяха силно ограничени. В резултат на извършвани проверки на застрахователите както на място, така и дистанционни комисията отправи редица препоръки с оглед подобряване дейността на застрахователните дружества, както и приложи законово определените надзорни мерки по отношение на системата на управление на застрахователите, надеждността и пълнотата на подаваните от застрахователите данни в информационната система на Гаранционния фонд, достатъчността на отделените резерви за покритие на възникналите щети. В случай на възникване на конкретни ситуации КФН своевременно ще предприеме действия за тяхното решаване. Нашата задача е защита на обществения интерес, застрахованите и застраховащите лица. Подчертавам “и застрахованите лица”, защото те са хората, които заплащат цената на застраховката.
– Предвиждате ли въвеждането на нови регулации за застрахователите и ако да, какви? А за пенсионните фондове?
– В процес на разработване и приемане са 3 наредби във връзка със завършване на подзаконовата нормативна уредба по прилагането на измененията в Кодекса за застраховането, произтичащи от въвеждането на европейските директиви относно разпространение на застрахователни продукти. С първата ще се регламентират изискванията за регистрация на предприятията, които ще извършват обучение на служителите на застрахователните брокери. С втората ще се регламентират изискванията за регистрация по електронен път на застрахователните посредници, а с третата ще се поставят допълнителни изисквания за преценка на определени инвестиционни застрахователни продукти като несложни, за да се създадат условия за по- облекчен режим за продажба на тези продукти. Проектите на нормативни актове бяха приети на първо разглеждане от комисията и бяха предоставени за обществено обсъждане. Предстои обобщаване на постъпилите предложения и окончателното приемане на нормативните актове. На равнище Европейски съюз тече процес по съгласуване на промените относно изискванията за финансова стабилност на застрахователите, с които застрахователните компании ще трябва да се съобразяват. През последните години бяха предприети значителни промени с цел усъвършенстване на регламентацията на частното пенсионно осигуряване, включително с оглед въвеждането на законодателството на ЕС за професионалното пенсионно осигуряване. Предстои доразвиване на уредбата за изплащане на пенсиите от частните фондове, като в тази насока експертизата на КФН ще подпомогне компетентните министерства при изготвяне на необходимите регулации.
– Ще лобирате ли пред депутатите да спре честото прекрояване на законовата и подзаконовата база, което обърква клиентите и затруднява работата на пенсионни дружества и на застрахователни компании?
– Сред приоритетите на КФН , заложени в концепцията за развитие на институцията, която представих и пред народните представители, е постоянен анализ на нормативната уредба и непрекъснат диалог със заинтересованите лица с цел нейното подобряване и доусъвършенстване и недопускане на чести, необосновани изменения в регулациите. Целта ми е комисията да работи прозрачно, предвидимо и с постигане на устойчиви резултати.
– Да разбирам ли, че комисията ще върви в посока на промяна – по-отворена за диалог както с обществеността, така и с останалите институции? Как ще го постигнете?
– Убеден съм, че единственият начин за постигането на целите ни е чрез партньорство, обмен на информация и споделен професионален опит. Давам и конкретен пример от днешния ден, а именно днес подписахме споразумение за сътрудничество между Комисията за финансов надзор и Националната агенция за приходите. Това е стъпка в реализиране на стратегията за развитие на КФН посредством повишаване на ефективността на осъществявания диалог с другите държавни органи и разширяване на взаимодействието. Вярвам, че по този начин събирането на просрочени вземания на длъжници на НАП и на вземанията на КФН ще се ускори, гарантирайки, че сумите, възстановявани от КФН , ще бъдат плащани към поднадзорните лица, само ако нямат други задължения към бюджета. В рамките на съвместни проверки от екипи на НАП и КФН ще бъдат установявани компетентно факти и обстоятелства, като така се гарантира бързина на процесите и адекватна защита на финансовите интереси на гражданите и бизнеса по отношение на капиталовия, застрахователния и пазара на допълнително пенсионно осигуряване.
– Каква е стратегическата посока за развитие на финансовия регулатор?
– През последните две години комисията мина през динамични периоди. Основната цел, която поставям пред регулаторния орган, е създаване на стабилен екип от професионалисти, прозрачна и навременна комуникация с обществото и най-важното – осъществяване на изключително стриктен надзор по отношение на поднадзорните лица в трите основни направления, регулирани от нас – капиталовите пазари, сферата на застраховането и пенсионните фондове. Вярвам, че трите основни функции на ръководителя на регулаторния орган са: ясна визия за развитие, стриктен контрол спрямо поднадзорните лица и диалог спрямо всички заинтересовани участници в регулираните от органа процеси.
– А ако трябва да бъдете още по-конкретен?
– Основните посоки, в които вярвам, че е абсолютно необходимо да развиваме КФН , са три. На първо място е управление на позиционирането и репутацията на КФН като стабилен, обективен и независим регулаторен орган в обществото като цяло и по-специфично в сферата на дейността на трите управления, всяко от които отговарящо за съответната област на небанковия финансов сектор. На второ място е активиране на всички възможни мерки и механизми за създаване на предвидима регулаторна дейност и превантивен контрол. Основният ни фокус ще бъде върху риск базиран надзор и осъществяване на координиран надзор в ситуации, където са включени и други институции. Ще продължим със стрестестовете при поднадзорните лица с цел превенция и ранно диагностициране на проблеми. Ние сме задължени да осигуряваме финансовата стабилност на сектора. От съществена важност е българските застрахователи да поддържат адекватно ниво на резервите, като изпълняват изискванията за платежоспособност, залегнали в Кодекса за застраховането. Моето вярване е, че ние можем и ще бъдем предсказуеми за тези от поднадзорните лица, които спазват законите и правилата, и непредсказуеми за тези от тях, които са склонни съзнателно да ги нарушават и да генерират негативни последици за гражданите на България. И на трето място е намаляване на административната тежест, за която вече говорихме. Всичко това със създаване на силен, мотивиран и с най-високо ниво на експертиза екип. Смело мога да заявя, че в екипа на комисията работят хора със сериозна експертиза и желание за развитие. Посоката за краткосрочното бъдеще е повишаване на мотивацията, на генерирането на нови идеи, тоест на креативността им и най-вече развитие по отношение на стратегията за прозрачна комуникация към гражданите и поднадзорните лица и партньорско отношение към институциите в България. Голямата цел е КФН да се отличи като една от организациите в България с екип от лидери, способни да информират и едновременно с това да генерират и анализират идеи. Но най-вече екип, който се гордее, че работи като едно цяло.

Сътрудничество на Икономически университет-Варна и Комисията за финансов надзор в областта на FIN-TECH проект


Комисията за финансов надзор (КФН) в рамките на предприетите активни действия, насочени специално към анализ и наблюдение на приложението на финансовите иновации в небанковия финансов сектор подкрепя Икономически университет – Варна в реализиране на  FIN-TECH проект, който е финансиран по  програма Хоризон – 2020 на Европейската комисия. В тази връзка  екип от преподаватели на Икономическия университет Варна споделя опита си на 6 и 7 юни и на 20 и 21 юни със служители на Комисията за финансов надзор в областта на „Рискове при Peer to Peer кредитиране“,  SUPTECH  и crowdfunding.
 
Днес, 6 юни 2019 г., Владимир Савов, член на Комисията за финансов надзор, откри форума като наблегна на действията на комисията в областта на финансовите иновации в небанковия финансов сектор, а именно приетата „Стратегия за наблюдение на финансовите технологии (FinTech) в небанковия финансов сектор (2018 г. – 2020 г.)“ и на мерките за нейното изпълнение.
“КФН активно си сътрудничи с FinTech дружествата чрез създадения в края на 2018 г. иновативен център (Innovation hub), който осигурява единна точка за взаимодействие между надзорния орган и съответното FinTech дружество с цел комуникация и разясняване прилагането на нормативната уредба, съответстваща на бизнес модела на дружеството“, каза г-н Савов. „Освен това КФН се включи в пилотния проект на Европейската комисия за създаването на единен регистър на публичните дружества в Европа, базиран на блокчейн технологията – „Европейски портал за финансова прозрачност“ – ЕПФП проект (European Financial Transparency Gateway – EFTG project).
Преподавателите от Икономическия университет – Варна обясниха, че FIN-TECH проектът „Програма за  обучение по финансов надзор в съответствие с новите технологиите“, в който университетът участва, се реализира от консорциум от 21 университета, 3 финтех компании, 6 европейски финтех хъба, националните надзорни органи на 28 държави-членки на ЕС и Швейцария, 8 международни надзорни и регулационни  органа (BIS, IMF, OECD, EC, EBA, ESMA, EIOPA, ECB) и Панел от членове на Международен консултативен съвет.
 
Акцент на проекта e, че по време на реализацията му, ще бъде разработена най-съвременна иновативна научноизследователска образователната програма в областта на изкуствения интелект, блокчейн, криптовалутите, киберсигурността, пазарното кредитиране, RegTech и роботизираното консултиране като целта е трансфер на знания.
 
 

Бойко Атанасов – Председателят на КФН – един от 30-те лидери с визия в България според сп.Икономика

    По повод 30 годишнината на списание „Икономика“, бяха избрани 30 доказали се лидери, които с визия за следващите 30 години очертават посоката за развитие в секторите, в които работят.
    Има лидери, който уверено водят и проявяват решителност. Има ръководители, за които работата е кауза. Има мениджъри визионери, които знаят къде е синхронът между стратегическо мислене, оперативни резултати и отношение към екипа. Бойко Атанасов – Председател на Комисията за финансов надзор беше избран от сп.Икономика за един от 30-те лидера на България!
    В клипа на сп. Икономика можете да намерите неговата формула за успех за работата на КФН – стриктен контрол, проактивна регулация и комуникация, доверие на бизнеса и поднадзорните лица в Комисията. Ще имате възможността да видите и чуете какво за него е най-голямото предизвикателство, в какво вярва като лидер и за какво е убеден като Председател на КФН. Г-н Атанасов представя и най-дълбокото си вярване, а именно, че лидерът е успешен благодарение на хората, работещи в екип и на експертизата, която притежават.

Резултати от промяна на участието и прехвърляне на средства на осигурени лица от един в друг съответен пенсионен фонд за първото тримесечие на 2019 г.

    Управление “Осигурителен надзор” на Комисията за финансов надзор обяви резултатите от промяната на участие и прехвърляне на средства на осигурени лица от един в друг съответен пенсионен фонд за първото тримесечие на 2019 г. Данните са получени на база на справките, представени от пенсионноосигурителните дружества в Комисията за финансов надзор.
    През първото тримесечие на 2019 година в пенсионноосигурителните дружества са подадени общо 63 255 заявления за промяна на участие и прехвърляне на средства от един пенсионен фонд в друг.
    Общо 54 801 осигурени лица от подалите заявления през първото тримесечие на 2019 г. са променили участието си във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване. Общата сума на прехвърлените средства в друг пенсионен фонд от съответния вид е 170 183 881 лв.
    Резултатите от промяната на участие и прехвърлянето на средства от един в друг съответен пенсионен фонд за първото тримесечие на 2019 г. може да намерите в раздел: Поднадзорни лица / Статистика / Осигурителен пазар / Статистика и анализи / 2019.

Комисията за финансов надзор уважи церемонията по награждаването на най-успешните застраховател на годината, пенсионно осигурително дружество и застрахователна брокер за 2018 г.

Награди застр.2019

На 30 май 2019 г. на тържествена церемония бяха връчени за 11-та поредна година най-престижните годишни награди в застрахователния сектор – „Застраховател на годината”, “Пенсионноосигурително дружество на годината”, “Застрахователен брокер на годината“ за 2018 г.
Сред официалните гости на церемонията тази година бяха Хасан Адемов, председател на Комисията по труда, социалната и демографската политика в Народно събрание, Петър Кънев, председател на Комисията по икономическа политика и туризма в НС, Юлиана Димитрова, секретар по икономика и инвестиции на Президента Бойко Атанасов, председател на Комисията за финансов надзор (КФН),  заместник-председателите на КФН Диана Йорданова, Илиана Христова и Мария Филипова, Владимир Савов, член на КФН, Ивайло Иванов, управител на НОИ, Цветан Цветков, председател на Сметната палата и други.
Г-н Бойко Атанасов, председател на Комисията за финансов надзор, връчи наградата в категория „Застраховател на годината – Общо застраховане“ за 2018 г. на  ЗАД "Булстрад Виена Иншурънс Груп" АД.
Г-жа Илиана Христова – заместник-председател, ръководещ управление „Застрахователен надзор“ на Комисията за финансов надзор  връчи отличието в категория „Застраховател на годината – Животозастраховане“ за 2018 г., където победител е ЗАД "Алианц България Живот" АД. 
Г-жа Диана Йорданова – заместник-председател, ръководещ управление „Осигурителен надзор" на Комисията за финансов надзор връчи наградата в категория „Пенсионноосигурително дружество на годината 2018 за най-динамично развитие в дейността си”, на ПОД  „Бъдеще“ АД.
Организатори на събитието са Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване (БАДДПО), фондация „Проф. д-р Велеслав Гаврийски” и Българската асоциация на застрахователните брокери (БАЗБ).
Представители на петте организации съставят експертно жури, което определя победителите на база обективни публични критерии и показатели. 
Повече за наградените в 11-тото издание на годишните награди в застрахователния сектор – „Застраховател на годината”, “Пенсионноосигурително дружество на годината”, “Застрахователен брокер на годината“ за 2018 г. , можете да прочетете тук ( сайт на АБЗ)
 
 
 

Данни за застрахователния пазар към 31.03.2019 г.

    Предоставените данни от отчетите на застрахователите по общо застраховане и животозастраховане и презастрахователите съгласно Наредба № 53 от 23.12.2016 г. към края на първото тримесечие на 2019 г. са обобщени и публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Застрахователен пазар” „Статистика” – 2019.

Комисията за финансов надзор и назначена работна група от експерти възобнови работата си по системата „бонус-малус“

Комисията за финансов надзор ( КФН) продължава работата си по създаването на система „бонус-малус“. Системата е за единни изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането.
„Бонус-малус“ е система, която персонализира премията, платена от застраховащия/потребителя, като взима предвид поведението на пътя и историята на претенциите. Основната идея, която стои зад „бонус-малус“, е да се възползват „ДОБРОНАМЕРЕНИТЕ“ шофьори от премийни отстъпки и в същото време да се наказват „ВИСОКО РИСКОВИТЕ“ с повишаване на премиите. Експертите в работната група работят с убеждението, че това ще бъде стимул за отговорно поведение на пътя, което впоследствие ще допринесе за намаляването на броя на пътно-транспортните произшествия (ПТП).
Крайната и най-съществена цел на системата „бонус-малус“ е да коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя и да възпита във водачите на автомобили чувство за отговорност. Като резултат ще се подобри пътната безопасност и респективно целта е намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания. Фокусът на системата „бонус-малус“ поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска от причиняване на вреди от собственика/водача на автомобила.
На база на предложенията на международен консултант вече е сформирана нова работна група, която включва експерти от КФН, Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Създаденият експертен екип ще разработи няколко варианта за система, като целта е всеки един от тях да е максимално рационален и прагматичен и да отчита в най-голяма степен нормалната житейска ситуация, свързана с управлението и използването на моторното-превозно средство (МПС). Вариантите ще бъдат представени и предложени за обществено обсъждане на гражданите, водачите и собствениците на моторни транспортни средства, както и на всички заинтересовани страни – правителствени, неправителствени организации и застрахователи.
Работната група по системата „бонус-малус“ ще разработи вариантите в рамките на няколко месеца и ще има готовност да ги представи за обсъждане през есента на 2019 г.

Решение от заседание на КФН на 23.05.2019 г.

На заседанието си на 23.05.2019 г. КФН реши:

 
Издава лиценз на „Финанс асистанс мениджмънт” АДСИЦ за извършване на дейност като дружество със специална инвестиционна цел: инвестиране на парични средства, набрани чрез издаване на ценни книжа във вземания (секюритизация на вземания).
Потвърждава проспект за публично предлагане на 150 000 броя обикновени, поименни, безналични, свободно прехвърляеми акции, с право на глас, с номинална и емисионна стойност 1 лев всяка. Акциите ще бъдат издадени от „Финанс асистанс мениджмънт“ АДСИЦ, гр. София, в резултат на първоначално увеличаване на капитала на дружеството.
Вписва горепосочената емисия акции (в процес на емитиране) в регистъра на публичните дружества и други емитенти на ценни книжа, воден от Комисията.

Становище по повод отвореното писмо от близките на загиналите в катастрофата край град Своге


По повод на постъпило в Комисията за финансов надзор (КФН) отворено писмо от близките на загиналите в катастрофата край гр. Своге през 2018 г., приоритетно отговаряме на първо място към близките на загиналите и на второ на широката общественост чрез медиите за мерките, които Комисията предприе, както и за резултатите от тях.
Към настоящия момент в КФН са постъпили 6 жалби от наследници на общо 7 от загиналите лица при пътния инцидент край гр. Своге.
По отношение на две от жалбите спрямо застрахователното дружество „ ЗД Бул Инс“ АД са приложени принудителни административни мерки (ПАМ) да изплатят обезщетения по сключената от тях застраховка „Злополука“ на пътниците в средствата за общински превоз. Минималната сума за изплащане по тази застраховка според Кодекса за застраховането е 50 000 лв. за всеки пътник.
Изплащането на сумата от 10 лв. обезщетение за пътник в катастрофиралото превозно средство е противозаконно, защото законът изрично е предвидил минимална сума от 50 000 лв. за всеки пътник.
Проверката на КФН установи, че при завеждане на претенциите на наследниците пред „ЗД Бул Инс“ АД заедно с писменото искане са представени констативен протокол за пътно-транспортното произшествие (ПТП), препис – извлечение от акт за смърт; удостоверение за наследници; справка от Информационен център към Гаранционния фонд (ГФ) и удостоверение за банкова сметка. Относно документ, който да доказва, че пострадалите са били пътници, трябва да се посочи, че в констативния протокол за ПТП се съдържа подробен списък на пътниците в автобуса. В тази връзка документите, представени заедно със завеждане на претенциите напълно установяват основанието за изплащане на застрахователното обезщетение.
„ЗД Бул Инс“ АД с писмо с изх. № НЦ-7969 от 09.11.2018 г. е поискало от Национална следствена служба (НСС) отговор на следните въпроси: дали е установено наличието на алкохол и упойващи вещества в кръвта на водача на автобуса, дали за автобуса има издаден лиценз – Удостоверение на пътно превозно средство за обществен превоз на пътници и дали са изпълнени изискванията за случаен превоз на пътници.
Съгласно чл. 106, ал. 5 от Кодекса за застраховането (КЗ) не се допуска изискване на доказателства, за които може да се направи разумна преценка, че нямат съществено значение за установяването  на основанието и размера на претенцията и целят необосновано забавяне и удължаване на процедурата по уреждането й. Поисканите от НСС документи нямат пряко отношение за установяване на основанието на претенциите, а биха имали значение единствено за възникването на правото на регрес на застрахователя. Ето защо освен неморално е и незаконно да се отказва изплащането на застрахователно обезщетение поради това, че НСС не е отговорила на запитването, а представените документи са установили основанието на претенциите.
Освен изведените по-горе доводи и с оглед значимите обществени отношения, които защитава задължителната застраховка „Злополука“ на пътниците в средствата за обществен превоз, изключените от покритие рискове са детайлно уредени в чл. 475 от КЗ. Събитието, за което са заведени претенциите не попада в хипотезата на нито едно от изброените изключения. Недопустимо е разширяване на законоустановените изключени от покритие рискове, защото обратното би обезсмислило целта й, а именно да обезщети най-ценното – живота, здравето и телесната цялост на пътниците в средствата за обществен превоз.
Наложените от Комисията за финансов надзор на „ЗД Бул Инс“ АД принудително административни мерки са обжалвани от застрахователното дружество пред административния съд, София Област, като застрахователят е поискал съдът да спре предварителното изпълнение на мерките.
По останалите 4 жалби са открити производства за прилагане на принудително административни мерки, като предстои да бъдат издадени решения в рамките на следващата седмица.
Комисията предприе и ще продължава да предприема необходимите мерки в рамките на законовите си правомощия, за да защити интересите на потребители на застрахователни услуги.
 
 
 
 

Резултати от дейността по допълнително пенсионно осигуряване за първото тримесечие на 2019 г.

    Управление "Осигурителен надзор" на КФН обяви резултатите от дейността по допълнително пенсионно осигуряване за първото тримесечие на 2019 г. Информацията е получена на база на финансовите отчети и справки, представени от пенсионноосигурителните дружества в Комисията за финансов надзор. Публикувани са и данните за разпределението на осигурените лица по пол и възраст към 31.03.2019 г.
    Общият брой на осигурените лица в четирите вида пенсионни фондове към 31.03.2019 г. е 4 694 444 души, като нараства спрямо 31.03.2018 г. с 1,68 на сто.
    В системата на допълнителното пенсионно осигуряване към 31.03.2019 г. са акумулирани нетни активи на стойност 14 078 888 хил.лв. В сравнение с края на първото тримесечие на 2018 г. нетните активи на пенсионните фондове регистрират ръст от 10,01 на сто.
    Общите приходи на пенсионноосигурителните дружества за първото тримесечие на 2019 г. възлизат на 49 690 хил.лв. и се увеличават с 4,35 на сто в сравнение с отчетените приходи за първото тримесечие на 2018 г. Нетният финансов резултат на дружествата към 31.03.2019 г. е в размер на 16 750 хил.лв.
    Подробна информация за резултатите от дейността по допълнително пенсионно осигуряване за първото тримесечие на 2019 г. и за осигурените лица и натрупаните средства към 31.03.2019 г. по пол и възраст може да намерите в раздел: Поднадзорни лица / Статистика / Осигурителен пазар / Статистика и анализи.