Изявление от г-н Владимир Савов, изпълняващ правомощията на заместник-председател, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност” на Комисията за финансов надзор

Във връзка със зачестилите медийни спекулации и публично разпространявани твърдения за неравноправно третиране на различни медии и съответно неупражняване на надзорни функции по разследване на пазарни манипулации, съгласно Закона за пазарните злоупотреби с финансови инструменти (ЗПЗФИ), изрично възложени в компетентност и правомощия на заместник – председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност”, заявявам следното:

От датата на определянето ми за заместник, който да изпълнява правомощията на заместник-председател, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност” на КФН, съм разпоредил да се извършат пълни проверки на медийните публикации, касаещи всички публични дружества – банки, за евентуални нарушения на ЗПЗФИ. Също така, по отношение на подаваните финансови отчети от публичните дружества – банки, се извършват проверки, в рамките на които се изисква и събира допълнителна информация, нужна за упражнявания надзор. Същото важи в пълна сила и се прилага и спрямо всички останали публични дружества, поднадзорни на КФН.

В качеството ми на изпълняващ правомощията на заместник-председател, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност” на КФН съм и ще бъда безкомпромисен спрямо лица и медии, чиито изказвания и публикации са неверни и почиват на слухове и лъжи с цел да дестабилизират финансовата система, в нарушение на националното и европейско законодателство.

Съгласно ЗПЗФИ, глобите за манипулация на пазара, разпространяването на слухове и неверни или заблуждаващи новини са от 20 000 до 50 000 лв. за физически лица, ако деянието не съставлява престъпление, а за юридически лица санкцията е от 50 000 до 100 000 лв.

В случай на установяване на данни за извършени престъпления срещу финансовата система, ще бъде сезирана Прокуратурата на Република България.

ИЗЯВЛЕНИЕ НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА КОМИСИЯТА ЗА ФИНАНСОВ НАДЗОР КАРИНА КАРАИВАНОВА ВЪВ ВРЪЗКА С НОМИНАЦИЯТА Й ЗА ПРЕДСТАВИТЕЛ НА БЪЛГАРИЯ В ЕВРОПЕЙСКАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ

Приемам с благодарност номинацията на българското правителство да бъда предложена за представител на България в Съвета на директорите на Европейската банка за възстановяване и развитие.
Последните 2 години бяха ключови в усъвършенстването на дейността на КФН съобразно новите изисквания на европейските институции. В този период беше свършена огромна по обем и с високо качество работа по модернизирането и реформирането на секторите, за които отговаря регулаторът.  Успешно се справихме с промените в европейската регулаторна рамка, като подпомогнахме бизнеса бързо да се адаптира към изискванията на MIFIDII.
Основна реформа претърпя и самата комисия с промените в Закона за комисията за финансов надзор, които въведоха нов модел за финансиране и дадоха финансови стимули за висококвалифицирани експертни кадри да се присъединят към екипа на КФН. С тези поправки бяха разширени и правомощията на заместник-председателите, което увеличи възможностите за ефикасен и целенасочен контрол в съответните сектори. Намали се и административната тежест върху бизнеса.
Беше постигнато нормативно обновяване на всички сектори, за които отговаря КФН:
-в областта на капиталовите пазари бяха одобрени значими промени в Закона за публично предлагане на ценни книжа и Закона за предлагане на финансови инструменти. С новите възможности за първи път чрез съдебно решение КФН успя да спре достъпа до 40 интернет платформи, които предлагаха инвестиционни услуги, без да имат необходимото разрешение;
-в областта на допълнителното пенсионно осигуряване беше усъвършенстван Кодекса за социално осигуряване, като беше прецизирана дефиницията за инвестиции в свързани лица;
-беше приет нов Кодекс за застраховането.
Успешно приключи прегледът на балансите на застрахователите и стрес тестовете на сектора, както и прегледа на активите на пенсионните фондове.
Искам да уверя бизнеса и обществото, че до евентуалното ми преминаване на новата позиция в ЕБВР ще продължа да изпълнявам задълженията си като председател на КФН. Предстои промяна във философията на надзора у нас и възприемането на риск-базиран надзор. До края на месец март 2019 година трябва да сме готови с платформата за тази значима трансформация, а до края на февруари с методология за оценка на риска на пазара. Трябва да подготвим условията за употребата на стрес тестовете като обичаен инструмент в нашата дейност.
Предизвикателство за целия екип на комисията е получаването на добра оценка за небанковия финансов сектор, с която да изпълним ангажиментите си относно включването в механизма ERM2. Тези задачи трябва да изпълним до средата на следващата година.
Заявявам, че ще продължа да изпълнявам принципно и енергично задълженията си като председател на КФН до окончателното решение по издигнатата кандидатура.

Изявление на КФН по повод разширението на наблюдението над Националното бюро на българските автомобилни застрахователи от страна на Съвета на бюрата


Днес Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) уведоми Комисията за финансов надзор (КФН) за решение на Управляващия комитет на Съвета на бюрата да постави формални изисквания за разширение на наблюдението над НББАЗ.
 
В тази връзка КФН предприе незабавни действия и провеждане на консултации за установяване причините за приложената мярка и оценката на въздействието й, с цел защита на финансовата стабилност и обществения интерес.

Изявление на EIOPA относно разпределението на дивиденти и политиките за променливо възнаграждение в контекста на COVID-19


    На 02.04.2020 г. Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) публикува на страницата си „Изявление на EIOPA относно разпределението на дивиденти и политиките за променливо възнаграждение в контекста на COVID-19“.
    EIOPA настоява при настоящото стечение на обстоятелствата застрахователите и презастрахователите временно да спрат всички дискреционни разпределения на дивиденти както и обратно изкупуване на акции, насочени към възнаграждение на акционерите. Мярката е с временен характер и ще бъде разгледана отново, когато финансовата и икономическата ситуация придобие по-ясни очертания.
    Застрахователите и презастрахователите, които считат, че законово са задължени да изплащат дивиденти или възлизащи на големи парични суми променливи възнаграждения, следва да изложат обяснителни мотиви за това пред своите национални компетентни органи. В случая на България, пред Комисията за финансов надзор.
    Съобщението на EIOPA е на следния линк, а превод на български език можете да намерите тук.

ИЗЯВЛЕНИЕ

Покана за независими външни експерти за извършване на преглед на активите в сектора на пенсионните фондове в България и за преглед на балансите в българския застрахователен сектор

 

Комисията за финансов надзор (КФН) публикува на своята интернет страница нови покани за подаване на предложения от независими външни експерти за извършване на прегледите, с нов краен срок (31 Март 2016). 

Новата покана за подаване на предложения е следствие на оценката на Управляващия комитет, съставен от членовете: КФН и Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (ЕОЗППО) и наблюдателите – Европейската комисия (ЕК), Европейският орган за ценни книжа и пазари (ЕОЦКП), Министерство на финансите и Българската народна банка – на текущата наличност на ресурси на фирмите, които са отговорили на първата покана за независими външни експерти, извършващи прегледите. Беше отбелязано, че предложеният капацитет не отговаря на нуждите за прегледите на застрахователния и пенсионния сектори, поради факта, че независимите външни експерти  в момента са заети с провеждането на задължителния одит, а някои от тях и с прегледа в банковия сектор.

Управляващият комитет препоръча на КФН да отложи началото на тримесечния процес по събиране на данни от независимите външни експерти, извършващи прегледите, на 15 юли, вместо 1 април 2016 г. Датата за публикуване на резултатите ще бъде 1 декември, вместо 15-ти август 2016. Контролната/референтна дата за прегледите и в двата сектора се променя на 30 юни 2016.

Лице, което вече е подало предложение по отношение на предишната покана на КФН за същите задачи и което желае да участва в подбора съгласно настоящата покана, трябва в рамките на срока за подаване на предложение, посочен по-горе, да уведоми КФН за желанието си да участва в подбора и не трябва да представя документите, с които КФН вече разполага. Новите покани включват малки промени и допълнителни разяснения в сравнение с предишните покани.

Пълният текст на двете покани е обявен на следния интернет адрес:

– български http://www.fsc.bg/bg/podnadzorni-litsa/saobshteniya/
– английски http://www.fsc.bg/en/supervised-entities/announcements/

Изслушване на ръководството на КФН на заседанието на Комисията по бюджет и финанси от 12.02.2015 г.

На заседанието на Комисията по бюджет и финанси (КБФ) към Народното събрание на Република България, проведено на 12 февруари 2015г., Комисията за финансов надзор (КФН) предостави на присъстващите народни представители презентация за дейността на КФН по надзора на „КТБ” АД, която включва информация относно правомощията, функциите и предприетите действия от страна на КФН спрямо „КТБ” АД.

Комисията за финансов надзор предостави и детайлна информация по възложените й за отговор от КБФ въпроси, зададени от вестник „Капитал” при предходното изслушване на КФН пред Народното събрание на 29 януари 2015г. Ръководството на КФН отговори на всички поставени от народните представители въпроси и питания.

Презентацията и отговорите на въпросите можете да намерите на следния линк:http://www.fsc.bg/Saobshteniya-bg-44

С цел равностойно и еднакво отношение към всички медии и медийни групи, за постигане на максимална прозрачност за дейността ни, както и за повишаване на обществената информираност относно работата и компетентността на КФН, заявяваме нашата готовност да отговорим изчерпателно и на възложените ни за отговор от Комисията по бюджет и финанси, въпроси от страна на вестник „Труд” и агенция ПИК.

Съгласно взетите решения на заседанието на Комисията по бюджет и финанси от днес, отговорите по поставените от вестник „Труд” и агенция ПИК въпроси, ще бъдат представени от ръководството на КФН на следващото заседание на КБФ на 19 февруари 2015г.

Комисията за финансов надзор за пореден път декларира готовността си да отговори на всички зададени въпроси относно законовите си правомощия и дейност, както и заявяваме, че в ежедневната си дейност спазваме най-високите европейски надзорните и регулаторни стандарти. 

Изменение на размерите на минималните застрахователни суми по застраховка „Професионална отговорност“, която трябва да притежават застрахователните и презастрахователните посредници


    Комисията за финансов надзор уведомява всички застрахователи и застрахователни посредници, че считано от 12.12.2019г. е в сила Делегиран регламент (ЕС) 2019/1935 на Комисията от 13 май 2019 година за изменение на Директива (ЕС) 2016/97 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на регулаторните технически стандарти за изменение на базовите суми в евро за застраховката „Професионална отговорност“ и за финансовия капацитет на застрахователните и презастрахователните посредници.
    С Делегиран регламент (ЕС) 2019/1935 са въведени изменения в параграфи 4 и 6 от Член 10 от Директива (ЕС) 2016/97 , като в параграф 4 размерите на застрахователните суми по застраховка „Професионална отговорност“, която трябва да притежават застрахователните и презастрахователните посредници, са увеличени съобразно увеличението на Европейският индекс на потребителските цени, който се изготвя за Съюза от Евростат, а именно – с 4,03%, като застрахователната сума за претенциите по всяко застрахователно събитие е изменена от 1 250 000 евро на 1 300 380 евро, а застрахователната сума за претенциите по всички застрахователни събития – от 1 850 000 евро на 1 924 560 евро.
    Промени са извършени и в параграф 6, втора алинея, буква б) от Член 10 от Директива (ЕС) 2016/97  относно финансовия капацитет, който трябва да има посредникът, възлизащ по всяко време на 4% от сумата на получените застрахователни премии, като минималната сума е увеличена от 18 750 евро на 19 510 евро.
    Извършената промяна засяга минималните размери на застрахователните суми по застраховка „Професионална отговорност“ по чл. 305, ал. 1, и чл. 316, ал. 2 КЗ, и на минималния размер на собствения капитал на застрахователния брокер по чл. 306, ал. 1, т. 1, които съгласно правилото на  § 4, ал. 2 от Допълнителните разпоредби на КЗ се актуализират с регламенти на Европейската комисия, приети на основание и в сроковете по чл. 10, параграф 7 от Директива (ЕС) 2016/97.
    Делегиран регламент (ЕС) 2019/1935 започва да се прилага пряко, считано от 12.06.2020 г., като след тази дата,  минималните лимити по застраховките „Професионална отговорност“ на всички задължени субекти следва да отговарят на левовата равностойност по централния курс на БНБ на нововъведените стойности.
    На основание § 4, ал. 2, изречение второ от Допълнителните разпоредби на КЗ застрахователната сума по задължителните застраховки “Професионална отговорност“ на застрахователните брокери по чл. 305, ал. 1 от КЗ, респективно на застрахователните агенти по чл. 316, ал. 2 от КЗ е сумата, която е в сила съобразно съответния регламент на Европейската комисия към датата на настъпване на застрахователното събитие, освен ако размерът на застрахователната сума, вписана в застрахователната полица, е по-висок. Посоченото означава, че не е необходимо изрично актуализиране на застрахователната сума по договорите за задължителна застраховка, сключени преди 12.06.2020 г., но следва да се има предвид, че след тази дата лимитите на отговорност ще бъдат увеличени по силата на разпоредбата на закона до левовата равностойност по централния курс на БНБ на нововъведените стойности, освен ако застрахователната полица е предвидила по-висок размер.
    Предвид обстоятелството, че размерът по чл. 306, ал. 1 от КЗ (40 000 лв.) продължава да бъде по-висок от левовата равностойност на актуализирания размер по Член 10, параграф 6, втора алинея, буква б) от Директива (ЕС) 2016/97 (19 510 евро), минималният размер на собствените средства на застрахователните брокери като гаранция за изпълнение на задълженията за прехвърляне на платена застрахователна премия в полза на застрахователя, респективно за прехвърляне на застрахователно обезщетение или застрахователна сума в полза на ползвателя на застрахователни услуги, остава без изменение.

Изказване на председателя на Комисията за финансов надзор Карина Караиванова при официалното откриване на Осмото издание на икономическия форум „Шумът на парите”

Изказване на председателя на Комисията за финансов надзор Карина Караиванова при официалното откриване на Осмото издание на икономическия форум „Шумът на парите”
Уважаеми дами и господа,
За мен е чест да открия този толкова представителен форум. Имаме представители от всички важни отрасли в банковата сфера и небанковия финансов сектор, имаме гости от чужбина и е интересно да чуем и да разберем  каква е ситуацията при тях.
В началото искам да ви запозная с една интересна статистика, тъй като темата днес е „шумът на парите”, и е интересно да погледнем какво е състоянието на богатите европейски страни. Доверието във финансовата система се възвърна и това проличава от данните на Евростат за богатствата и задълженията на Европейския съюз за 2015. През 2015 г. активите са достигнали 33.5 трилиона евро, за нас е интересно как са инвестирани тези трилиони. Най-голям дял имат инвестициите в застрахователни и осигурителни продукти. На второ място са инвестициите в депозити и валута, а на трето място са вложенията в акции и инвестиционни фондове. Общият размер на богатството на европейците е 2 пъти над брутния вътрешен продукт, който се произвежда. Интересно е сравнението със САЩ, където приоритетно хората инвестират парите си отново в застрахователни продукти, пенсионни фондове, взаимни фондове, които от своя страна инвестират в акции на капиталовия пазар. И това със времето дава по-висока доходност. Ако се върнем отново в Европа, най-богатите държави като Холандия и Великобритания отчитат инвестиции приоритетно на населението съответно в пенсионни фондове, застрахователни, осигурителни и гаранционни фондове – почти 60% от всички инвестиции. От тези данни може да се направи извода, че богатите са по-малко консервативни, имат добра финансова култура и се съобразяват с развитието на пазара и търсят нови възможности за инвестиции.
А в България огромна част от богатството на населението е в депозити, които през последните 2 години, вие знаете, дават много ниска доходност. Тук може да помислим за това какви условия може да предложим, за да увеличим финансовата култура на нашето население. А на тези, които считаме, че имат висока финансова култура трябва да помислим как да възстановим тяхното доверие по отношение на капиталовия пазар.
Съвсем накратко, няколко думички за развитието на българския капиталов пазар. Знаете, че положихме огромни усилия през миналата година да насърчим българския капиталов пазар. Виждате, че има позитивни сигнали, има съживяване. Изключително обаче се надявам това съживяване да не е краткосрочно, защото и предходни години, преди десетина години сме виждали, се създадоха силно положителни нагласи с ръст само на един инструмент, които обаче се оказват неустойчиви и целият ентусиазъм се превръща в разочарование. Затова много искам сегашната ситуация да не я пропилеем и добрите очаквания да бъдат реализирани в нещо, което дългосрочно да доведе до развитието на българския капиталов пазар.
 След няколко месеца усилен труд за подобряване на състоянието на капиталовия пазар виждаме един проблем, който е много сериозен и който, ако успеем да решим, ще решим всички останали проблеми или поне ще спомогнем за решаването им.
Този проблем на проблемите е ДОВЕРИЕТО. Ако успеем да наложим доверието като определящо емоционалната и мисловната обстановка около българския капиталов пазар, всички останали проблеми ще отпаднат. Или най-малкото ще успеем да открием лесни решения за тяхното отстраняване. Абсолютно съм убедена в това. Това доверие се постига както с големи крачки, така и с малки ежедневни жестове – от всички хора, компании и институции, ангажирани с капиталовия пазар. Доверието на малкия, на средния, на големия акционер, доверието на инвеститорите.  За да възстановим това доверие,  е необходимо всички участници на капиталовия пазар да работят за него. Няма да бъде лесно, това трябва да се случва ежедневно, с малките стъпки, с малките жестове, с малките решения, но трябва да бъде постоянно. Без да се възстанови доверието в българския капиталов пазар една огромна възможност за подобряване на благосъстоянието на българското население, за съжаление няма да бъде използвана.
Аз мога да поема ангажимента, че КФН ще положи максимални усилия за създаването на климат на доверие на небанковия финансов сектор.
С тези думи искам да завърша приветствието си. Сигурна съм, че ще направите една много полезна дискусия по отношение на възможностите за инвестиции в целия банков и небанков финансов сектор.
Желая успех!
 

Извършване на застрахователна дейност на територията на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия след края на преходния период


На 1 февруари 2020 г. Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия напусна Европейския съюз (ЕС) чрез Споразумение за оттегляне. В съответствие със Споразумението, правото на ЕС продължава да се прилага за Обединеното кралство и на територията му за предходен период, продължаващ до 31.12.2020 г. Считано от 01.01.2021 г., разрешенията за предоставяне на услуги от и за Обединеното кралство в ЕС няма да бъдат приложими.
Във връзка с процеса по оттегляне на Обединеното кралство от ЕС и приключването на преходния период на 31.12.2020 г., в Комисията за финансов надзор е получена информация от националния компетентен орган на Обединено кралство – Financial Conduct Authority (FCA) относно задълженията на застрахователните дружества със седалище в Република България, които имат намерение да извършват дейност на територията на Обединеното кралство след приключването на преходния период.
Считано от 01.01.2021 г. в Обединеното кралство се въвежда режим на временни разрешения (Temporary permission regime – TPR), от който могат да се възползват всички застрахователни дружества, които към момента са заявили намерение да извършват дейност на територията на Обединеното кралство при условията на свободата на предоставяне на услуги. Другата възможност, предоставена на застрахователните дружества, е да регистрират клон на територията на Обединеното кралство като застраховател от трета държава.
За дружествата, които имат намерение да оперират на територията на Обединеното кралство след 01.01.2021 г. чрез клон – допълнителна информация може да се открие на следния линк: https://www.bankofengland.co.uk/eu-withdrawal/temporary-permissions-regime.  
За дружествата, които имат намерение да продължават да извършват дейност на територията на Обединеното кралство при условията на свободата на предоставяне на услуги, допълнителна информация за условията за това може да се намери на следния линк: https://www.bankofengland.co.uk/eu-withdrawal/temporary-permissions-regime.
Застрахователните дружества със седалище в Република България, заявили намерение да извършват дейност на територията на Обединеното кралство при условията на свободата на предоставяне на услуги, е необходимо в срок до 20.11.2020 г., да изпратят изрично уведомление до компетентните органи на Обединеното кралство и КФН относно намерението си за извършване на дейност на територията на Обединеното кралство след приключване на преходния период.
Дружествата, които имат действащи към момента застрахователни договори по рискове, разположени на територията на Обединеното кралство, но нямат намерение да извършват дейност след 31.12.2020 г. в режима на временни разрешения, попадат в режим за договор за финансови улуги (FSCR). Това позволява обслужването на договорите, сключени преди 01.01.2021 г. по рисковете, разположени на територията на Обединеното кралство, и забранява сключването на нови застрахователни договори. Допълнителна информация на следния линк: https://www.fca.org.uk/brexit/temporary-permissions-regime-tpr/financial-services-contracts-regime