Какви са сроковете при уреждане на претенции при застраховки „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и „Каско“?

Експерти от Комисията за финансов надзор, след анализ на постъпилите в комисията жалби, изготвиха „Наръчник за сроковете при уреждане на претенции съгласно Кодекса за застраховането“, който съдържа лесно достъпна информация относно законоустановените процедури и срокове при уреждането на претенции по договори за сключена застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и „Каско“ на моторно превозно средство. Наръчникът е изготвен с цел улесняване на потребителите във връзка с уреждане на претенциите.
Наръчникът дава отговори на лесно разбираем и достъпен език на най-честите причини за оплакванията на потребителите по отношение на застрахователните услуги. Публикуваният наръчник е в изпълнение на една от основните дейности на Комисията за финансов надзор в политиката й за защита на потребителите – подобряване на информираността на потребителите за небанковите финансови продукти и услуги.
Наръчникът е публикуван на интернет страницата на КФН в раздел „За потребителя“ – „Наръчник за сроковете при уреждане на претенции съгласно Кодекса за застраховането“.

Какви са рисковете при инвестиции на финансови пазари?


Интервю в телевизия Bulgaria on Аir с Анка Костова, директор на дирекция „Връзки с обществеността и протокол“ в Комисия за финансов надзор
    Комисията за финансов надзор в началото на септември оповести 30 интернет страници, чрез които се предоставят инвестиционни услуги от лица, които нямат това право. След като нямат лиценз, тези лица нямат право да предлагат търговия с финансови инструменти на територията на Република България и да оперират с парите на потребителите. За такава дейност е необходим лиценз, издаден от КФН, а когато идват от страни от Европейския съюз би трябвало да имат издаден лиценз от компетентния орган от някоя от страните на ЕС, която следва да ни изпрати нотификация, че това дружество има право да оперира на българския пазар.
    Ние предприехме действия да затворим интернет сайтовете на база на подадени сигнали. Когато тези дружества нямат лиценз, КФН не може да извършва своята надзорна дейност, която предприема спрямо лицензираните  инвестиционни посредници и не може да защити потребителите.
    КФН предприема и превантивни мерки спрямо потребителите на финансови услуги. Разяснява им  как сами да се предпазват, как да вземат информирано решение относно инвестирането на финансовите пазари.
    Обяснили сме стъпките, които трябва да се предприемат, за да се разбере дали един инвестиционен посредник има право да предлага финансови услуги.
    На интернет страницата на  КФН се поддържа регистър на лицензираните инвестиционни посредници, където са изброени всички по азбучен ред.
    Много лесно всеки потребител може да направи справка дали един инвестиционен посредник има право да предлага инвестиционни услуги и чрез кои сайтове. Може да се провери точното наименование на дружеството, единния идентификационен номер /ЕИК/, кои са представляващите лица и най-важното – кои са сайтовете, чрез които може въпросното дружество да предлага финансови услуги.
    Имаме и безплатен телефон, на който всеки може да се обади и да провери дали въпросното лице има лиценз или не: 0800 40 444.
    Разработили сме секция „Разпознай лицензирания инвестиционен посредник“, в която сме описали 10 признака, по които могат да се отличават лицензираните от нелицензираните инвестиционни посредници.
    Много важно е да се отбележи, че когато става въпрос за предлагане на инвестиционни услуги договорът е задължителен. Без договор никой не може да оперира с Вашите средства. Има няколко задължителни елементи, които трябва да се съблюдават при подписването на договор:
  • Първо, наименованието на дружеството, (има ли го в електронния регистър на КФН).
  • Второ, единният идентификационен номер /ЕИК/ (съвпада ли с този от регистъра).
  • Трето, лицата, които предлагат услугата, същите ли са, които са оторизирани да подписват този договор.
    Ако договорът идва при Вас без име на лице, което представлява дружеството, това е сигурен признак за измама.
    Най-често измамниците действат по телефон. Съветваме, когато някой Ви се обади по телефона да го разпитате откъде има Вашите контакти.
    Другото, което е ярък сигнал за мошеничество, е обещанието за много висока доходност. 50-100 процента доходност в рамките на една седмица е невъзможно да бъде постигната.
    Не трябва хората да се предоверяват на подобна комуникация по телефон или в социалните мрежи. Даването на данни на банкова карта е изключително опасно.
    Най-често сигналите са свързани с комуникация по интернет, чрез онлайн канали. Хората трябва да повишават финансовата си грамотност и да внимават на кого се доверяват, за да не бъдат измамени.
    КФН разчита на сигналите на гражданите и на партньорите от небанковата финансова сфера, например на Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници, за да гради доверие във финансовите пазари и да се поддържа доверието на потребителите. Необходима е екипна работа, за да се постигнат тези цели.
    Цялото интервю с  Анка Костова може да чуете тук.

Как да се оценяват подлежащи на възстановяване суми по пропорционални Clean-cut квотни презастрахователни договори от цедиращо предприятие в баланса по европейската директива Платежоспособност II.

На страницата на КФН беше публикуван отговор на въпроса как да се оценяват подлежащи на възстановяване суми по пропорционални Clean-cut  квотни презастрахователни договори от цедиращо предприятие в баланса по европейската директива Платежоспособност II. Публикуваният отговор на цитирания въпрос е изготвен в съответствие с насоките на EIOPA.

Искане за предоставяне на допълнителна информамция от участниците в Прегледа на активите на пенсионните фондове и балансите на застрахователите

До 25 май 2016 г. участниците в прегледа на активите на пенсионните фондове и балансите на застрахователите трябваше да направят своя избор за независим външен експерт, съгласно публикуваните от КФН методологии на 13 май 2016 г.
 
Във връзка с горното, Комисията за финансов надзор уведомява всички участници в прегледите, че в срок до 31 май 2016 г., следва да предоставят допълнителна информация на КФН, както и цялата съотносима информация относно избор на независим външен експерт, включително и детайли относно избора на екипи, които да осъществят прегледите.

Информация относно профилактика на „Е-РЕГИСТЪР 1Д”

Техническата профилактика на информационен портал „Е-РЕГИСТЪР 1Д”, планирана от 09:00 до 18:00 часа днес завърши по-рано от предвиденото. Уведомяваме Ви, че „Е-РЕГИСТЪР 1Д” за разкриване на информация от задължените по §1д от ДР на ЗППЦК лица, вече е достъпен за справки и подаване на данни.

Информация относно годишна техническа профилактика на информационен портал „е-Register” и портал “Новини от е-Регистър“

    Планираната годишна техническа профилактика на информационните системи, действащи в Комисия за финансов надзор приключи. Информационният портал „e-Register” за  разкриване на информация от публични дружества, емитенти на ценни книжа, АДСИЦ и управляващи дружества, както и публичният регистър „Новини от е-Регистър“, вече са достъпни за подаване на данни и справочна информация.

    Извиняваме се за причиненото неудобство.

Информация от Европейския орган за ценни книжа и пазари (ESMA)

Европейският орган за ценни книжа и пазари (ESMA) публикува две публични изявления, които касаят общите европейски приоритети относно правоприлагането във връзка с годишните финансови отчети за 2015 г.  и повишаването на качеството на оповестяванията в годишните финансови отчети за 2015 г.
 
В публичното изявление за общите европейски приоритети относно правоприлагането са посочени общите приоритети за финансовата 2015 г., които включват следните основни теми: 
– влияние на условията на финансовите пазари върху финансовите отчети;
– отчет за паричните потоци и съответните оповестявания и
– оценяване на справедливата стойност и съответните оповестявания.
 
Във второто публично изявление на ЕSMA –  относно качеството на оповестяванията във финансовите отчети за 2015 г., се набляга на нуждата от подобряване на качеството на оповестяваната във финансовите отчети информация. ESMA би искала да наблегне на нуждата от сбити и ясни оповестявания, фокусирани върху относимите и специфични факти за съответното предприятие, които са необходими за разбиране на финансовото му състояние.
 
Емитентите и техните одитори следва да вземат предвид основните въпроси, разгледани в посочените две публични изявления на ESMA при изготвянето и одитирането на годишните финансови отчети (ГФО) за 2015 г.
 
При прегледа на ГФО за 2015 г. ESMA и националните компетентни регулатори ще следят за спазване на посочените по-горе изисквания на публикуваните публични изявления. При откриването на съществени несъответствия ще се предприемат съответните мерки.
 
Пълните текстове на двете публични изявления на ESMA можете да намерите тук:

ПУБЛИЧНО ИЗЯВЛЕНИЕ на Европейския орган за ценни книжа и пазари (ESMA) относно oбщи европейски приоритети във връзка с правоприлагането спрямо годишните финансовите отчети за 2015 г.
 
ПУБЛИЧНО ИЗЯВЛЕНИЕ на Европейския орган за ценни книжа и пазари (ESMA) относно повишаване на качеството на оповестяванията в годишните финансови отчети за 2015 г.

Информация на КФН във връзка с измененията и допълненията в ЗППЦК

С § 1д, ал. 1 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗППЦК (обн. ДВ, бр. 42 от 03.06.2016 г.) е въведено задължение разпоредбите на глава шеста „а” от ЗППЦК за разкриване на информация да се прилагат и за лицата, чиято дейност  се регулира по реда на Закона за енергетиката (ЗЕ) и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги (ЗРВКУ) от Комисията за енергийно и водно регулиране, както и за държавните предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон (ТЗ) и търговските дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала.

За лицата по § 1д от ДР на ЗППЦК възникват задължения по реда на глава шеста „а” от ЗППЦК за публично разкриване на шестмесечни и годишни финансови отчети (индивидуални и консолидирани), както и тримесечни (индивидуални и консолидирани) уведомления за финансовото състояние, без да придобиват качеството на емитенти по смисъла на ЗППЦК.

Следва да се има предвид, че съгласно § 1д, ал. 2 от ДР на ЗППЦК задължения за разкриване на регулирана информация по глава шеста „а” от ЗППЦК не възникват за предприятия, които отговорят на два от следните критерии, посочени в § 1д, ал. 2 от ДР на ЗППЦК, а именно:

–          средна численост на персонала за годината – до 10 човека;
–          балансова стойност на активите към 31 декември, т.е. за 2016 г. към 31.12.2015 г. – до 700 000 лв.;
–          нетни приходи от продажби за годината – до 300 000 лв.

Съгласно разпоредбата на чл. 100щ, ал. 1 от ЗППЦК изискванията относно формата на отчетите и уведомленията по тази глава, редът и начинът на предоставянето им на Комисията за финансов надзор (КФН), както и относно предоставянето на отчетите на разположение на обществеността, се определят с наредба.

На интернет страницата на КФН, в раздел „Нормативна уредба”, подраздел „Обществени консултации” е публикуван за обществено обсъждане проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 17.09.2003 г. за проспектите при публично предлагане и допускане до търговия на регулиран пазар на ценни книжа и за разкриването на информация. В цитирания проект на нормативен акт е предвиден Раздел VII „Разкриване на информация за лицата, чиято дейност се регулира по Закона за енергетиката и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги от Комисията за енергийно и водно регулиране, държавните предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон и търговските дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала и които не попадат в изключенията по §1д, ал. 2 ЗППЦК”. 

В чл. 41б, ал. 1 от проекта на наредба  се предвижда задължените лица по § 1д ДР ЗППЦК да представят на КФН информацията по чл. 41а от наредбата в електронен формат. Електронните документи се подписват с усъвършенстван електронен подпис от лица, надлежно представляващи лицата по §1д ДР ЗППЦК. В чл. 41б, ал. 2 от проекта на наредба е предвидено, лицата по §1д ДР ЗППЦК да разкриват на обществеността на територията на Република България информация по глава шеста „а” ЗППЦК,  като чл. 43а, ал. 1-4 се прилага съответно.

Към настоящия момент е в ход и процедура по изграждане на електронен портал, различен от системата е-Register на КФН (приложима за публичните дружества и емитентите), чрез който лицата по § 1д от ДР на ЗППЦК ще изпълняват задължението си за разкриване на информация. До изграждането на този портал задължените субекти по § 1д от ДР на ЗППЦК следва да разкриват информация на електронната поща на КФН – delovodstvo@fsc.bg.

Информация във връзка с Решение на Министерския съвет № 441 от 04.06.2021 г.


В изпълнение на Решение на Министерския съвет № 441 от 04.06.2021 г. и публикуван списък на лицата, които попадат или потенциално биха попаднали в обхвата на санкциите наложени от Службата за контрол на чуждестранните активи (OFAC) от Министерство на финансите на Съединените американски щати, Комисията за финансов надзор информира, че:
  • няма отношения с лица, включени в списъка по т.1. от Решение на Министерски съвет № 441 от 04.06.2021 г.
  • съобразно своите законови правомощия и действащите регулаторни изисквания съблюдава и е в готовност да съдейства на компетентните органи по т. 1. от Решение на Министерския съвет № 441 от 04.06.2021 г. относно включените в обхвата на извършваните проверки лица.
КФН подчертава, че и занапред в надзорната си практика ще продължи да предприема всички законово регламентирани и необходими мерки за запазване стабилността на капиталовия пазар и на небанковия финансов сектор като цяло, превенция на незаконосъобразни практики, водещи до накърняване на доверието на инвестиционната общност.

Инвестиционните посредници у нас нямат сериозни загуби от промяната в курса на швейцарския франк

Комисията за финансов надзор (КФН) изпрати запитвания към инвестиционните посредници у нас за отражението върху финансовото им състояние на рязкото поскъпване на швейцарския франк.

Получената в КФН информация от инвестиционните посредници сочи, че като цяло не са възникнали съществени негативни последици за сектора. Изолирани случаи на загуби и печалби от рязкото поскъпване на франка има, без последствия за нормативите на капиталова адекватност.

Действията на КФН са продиктувани от стремежа й да съхранява финансовата стабилност и интересите на клиентите на инвестиционните посредници.