EIOPA издаде Насоките относно сигурността и управлението на информационните и комуникационни технологии


Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) издаде Насоките относно сигурността и управлението на информационните и комуникационни технологии (ICT) на 12 октомври 2020 г.
Насоките представляват наръчник за националните надзорни органи и пазарните участници относно прилагането на правилата за оперативните рискове, установени в Директива 2009/138/EC и в Делегиран регламент на Комисията 2015/35 във връзка със сигурността и управлението на информационните и комуникационни технологии (ICT). Също така се вземат под внимание и Насоките на EIOPA относно системата за управление.
Целта на насоките е насърчаване и повишаване на оперативната устойчивост на дигиталните операции, извършвани от застрахователните и презастрахователните дружества, с оглед рисковете, с които се сблъскват. Устойчивостта на оперативните системи е от ключово значение за защита на дигиталните активи на застрахователните и презастрахователни дружества, включително и на данните на притежателите на полици и ползващите се лица. Насоките дават разяснения и внасят яснота относно минималната информация, която пазарните участници предоставят с цел създаване на възможности за киберсигурност. Насърчават сближаването на надзорните практики, свързани с очакванията и процедурите, приложими във връзка със сигурността и управлението на информационните и комуникационните технологии като ключ за правилното управление на рисковете в сферата на сигурността.
В периода декември 2019 г. –  март 2020 г. EIOPA проведе обсъждане на насоките и взе под внимание мненията на участниците.
Настоящите насоки бяха разработени съгласно чл.16 от Регламент (EU) 1094/2010, съгласно който EIOPA може да издава насоки и препоръки, отправени до компетентните  органи и финансовите институции, с цел налагането на последователни, ефикасни и ефективни надзорни практики и осигуряването на общо, еднакво и последователно прилагане на правото на Съюза.
Съгласно чл.16, ал.3 от този регламент, от компетентните органи и финансовите институции се изисква полагането на всички възможни усилия, с цел постигането на съответствие с тези насоки и препоръки.
Очаква се националните надзорни органи да започнат да прилагат настоящите насоки от 1 юли 2021.
Информацията на сайта на EIOPA може да прочетете тук.

КФН е изразила становище по прехвърляне на застрахователния портфейл от “TT Club Mutual Insurance Limited” към “TT Club BV”


„Комисията за финансов надзор беше уведомена от компетентния орган на Обединено кралство Великобритания (Prudential Regulation Authority) за предстоящо прехвърляне на застрахователен портфейл от “TT Club Mutual Insurance Limited” (със седалище в Обединено кралство Великобритания) към “TT Club BV” (със седалище в Кралство Нидерландия). След прегледа на представените документи, КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Обединено кралство Великобритания, с което уведомява, че не може да даде съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “TT Club Mutual Insurance Limited” към “TT Club BV”, тъй като застрахователният портфейл, предмет на прехвърлянето, включва застрахователни договори, покриващи рискове, разположени на територията на Република България, а в КФН не е получена нотификация относно намерението на поемащия застраховател – “TT Club BV”, да извършва дейност на територията на Република България.

The Financial Supervision Commission has sent statement for the portfolio transfer “TT Club Mutual Insurance Limited” to “TT Club BV”


The Financial Supervision Commission has been notified by the competent authority of the United Kingdom (Prudential Regulation Authority) of the forthcoming transfer of an insurance portfolio from the “TT Club Mutual Insurance Limited” (with head office in the United Kingdom) to “TT Club BV” (with head office in the Netherlands). After reviewing the portfolio documents, the FSC decided to send a letter to the national competent authority of the United Kingdom with the information that the FSC cannot give its consent to the proposed transfer, pursuant to Article 39, paragraph 4 of Solvency II, based on the fact that the insurance portfolio subject to the transfer includes insurance contracts covering risks located on the territory of the Republic of Bulgaria, but the Bulgarian FSC has not received a notification regarding the intention of the accepting insurance undertaking – “TT Club BV” to carry out insurance business on the territory of the Republic of Bulgaria.

The Financial Supervision Commission has sent statement for the portfolio transfer “TT Club Mutual Insurance Limited” to “TT Club BV”


The Financial Supervision Commission has been notified by the competent authority of the United Kingdom (Prudential Regulation Authority) of the forthcoming transfer of an insurance portfolio from the “TT Club Mutual Insurance Limited” (with head office in the United Kingdom) to “TT Club BV” (with head office in the Netherlands). After reviewing the portfolio documents, the FSC decided to send a letter to the national competent authority of the United Kingdom with the information that the FSC cannot give its consent to the proposed transfer, pursuant to Article 39, paragraph 4 of Solvency II, based on the fact that the insurance portfolio subject to the transfer includes insurance contracts covering risks located on the territory of the Republic of Bulgaria, but the Bulgarian FSC has not received a notification regarding the intention of the accepting insurance undertaking – “TT Club BV” to carry out insurance business on the territory of the Republic of Bulgaria.

EIOPA отправя призив към застрахователния сектор да завърши подготвителните действия по приключване на преходния период по отношение на Обединеното кралство


Призив към застрахователния сектор да приключи с подготвителните действия и да приложи подходящ и реалистичен план за извънредни действия преди края на преходния период за Обединеното кралство отправи EIOPA на 13 октомври 2020 г.
Преходният период по отношение на Обединеното кралство съгласно Споразумението за оттегляне ще завърши на 31 декември 2020 г. След тази дата всички първични и вторични законодателни актове на ЕС вече няма да се прилагат в Обединеното кралство, включително и Директивата „Платежоспособност II“, както и Директивата относно разпространението на застрахователни продукти (IDD).
Необходимо е застрахователният сектор да бъде подготвен за последиците, свързани със застрахователните дружества от Обединеното кралство и Гибралтар, които ще се превърнат в дружества от „трета държава“ и повече няма да се ползват от лицензионния режим съгласно Директивата „Платежоспособност II“, за да предоставят услуги на територията на ЕС. Наред с това има и други правни последици, засягащи застрахователните договори, разкриването на застрахователната тайна и груповия надзор.
EIOPA очаква от презастрахователните дружества да разполагат с мерки за предотвратяване на извършване на застрахователна дейност без лиценз и да осигурят бъдещото предоставяне на трансгранични услуги, за да се намалят щетите за притежателите на полици и третите ползващи се лица.
Наред с това, EIOPA напомня на застрахователните дружества и застрахователните посредници тяхното задължение да информират клиентите си относно възможното отражение върху застрахователните договори в резултат на оттеглянето на Обединеното кралство от ЕС.
Меморандумът за разбирателство относно сътрудничеството и обмена на информация, подписан от EIOPA и от всички национални компетентни органи в ЕИП с Националната банка на Англия в качеството й на орган, осъществяващ разумна регулационна дейност, и с Органа за финансова дейност на Обединеното кралство запазва действието си и ще влезе в сила от датата, на която Договорите за Европейския съюз и вторичното законодателство престанат да се прилагат в Обединеното кралство. 
 EIOPA ще продължи да следи подготовката в сектора и особено що се отнася до разработването и прилагането на извънредните планове. Пълният текст на призива може да намерите тук.

Отмяна на изпитите за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер на финансови инструменти и като инвестиционен консултант


    На свое заседание, проведено на 30.07.2020 г., Комисията за финансов надзор взе решение по Протокол № 63 от 30.07.2020 г. за провеждане на изпити за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер и като инвестиционен консултант и определи дати за тези изпити съответно на 14.11.2020 г. (събота) и 15.11.2020 г. (неделя), утвърди Ред за провеждане на изпити за придобиване на право за извършване на дейност като брокер или като инвестиционен консултант, Тематичен конспект за изпита за придобиване на право за извършване на дейност като брокер и Тематичен конспект за изпита за придобиване на право за извършване на дейност като инвестиционен консултант.
    Във връзка с усложнената епидемиологична обстановка в страната в последните дни и нарастващия брой на заразените лица се налага засилване на мерките за предпазване, ограничаване и преодоляване последиците от разпространението и заразата с вируса на COVID-19. Съществена част от прилаганите противоепидемични мерки е свързана с ограничаване струпването на значителен брой лица на едно място, което води до обективна невъзможност КФН да проведе насрочените изпити.
    С цел избягване на риска от разпространение на заразата сред кандидатите и служителите на КФН, ангажирани с организирането и провеждането на изпитите, на свое заседание, проведено на 29.10.2020 г., Комисията за финансов надзор взе решение по Протокол № 86 от 29.10.2020 г. за отмяна на насрочените на 14 и 15 ноември 2020 г. изпити за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер на финансови инструменти и като инвестиционен консултант.
    Други дати за провеждане на изпити за придобиване на правото за упражняване на дейност като брокер и инвестиционен консултант ще бъдат насрочени в рамките на 2021 г., като новите дати ще бъдат оповестени най-малко 3 месеца преди провеждането на изпитите.
    Таксите, заплатени от кандидатите за явяване на изпитите, ще бъдат възстановени на лицата след представяне на данни за банкова сметка, по която да бъдат преведени.

Данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.09.2020 г.


Представените окончателни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.09.2020 г., са публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Пазари”, "Застрахователен пазар" „Статистика”, „Общо Застраховане“ „2020“. Данните не включват застрахователните договори, които са сключени при извършване на дейност от застрахователите при правото на установяване или при условията на свобода на предоставяне на услуги.

Извършване на застрахователна дейност на територията на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия след края на преходния период


На 1 февруари 2020 г. Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия напусна Европейския съюз (ЕС) чрез Споразумение за оттегляне. В съответствие със Споразумението, правото на ЕС продължава да се прилага за Обединеното кралство и на територията му за предходен период, продължаващ до 31.12.2020 г. Считано от 01.01.2021 г., разрешенията за предоставяне на услуги от и за Обединеното кралство в ЕС няма да бъдат приложими.
Във връзка с процеса по оттегляне на Обединеното кралство от ЕС и приключването на преходния период на 31.12.2020 г., в Комисията за финансов надзор е получена информация от националния компетентен орган на Обединено кралство – Financial Conduct Authority (FCA) относно задълженията на застрахователните дружества със седалище в Република България, които имат намерение да извършват дейност на територията на Обединеното кралство след приключването на преходния период.
Считано от 01.01.2021 г. в Обединеното кралство се въвежда режим на временни разрешения (Temporary permission regime – TPR), от който могат да се възползват всички застрахователни дружества, които към момента са заявили намерение да извършват дейност на територията на Обединеното кралство при условията на свободата на предоставяне на услуги. Другата възможност, предоставена на застрахователните дружества, е да регистрират клон на територията на Обединеното кралство като застраховател от трета държава.
За дружествата, които имат намерение да оперират на територията на Обединеното кралство след 01.01.2021 г. чрез клон – допълнителна информация може да се открие на следния линк: https://www.bankofengland.co.uk/eu-withdrawal/temporary-permissions-regime.  
За дружествата, които имат намерение да продължават да извършват дейност на територията на Обединеното кралство при условията на свободата на предоставяне на услуги, допълнителна информация за условията за това може да се намери на следния линк: https://www.bankofengland.co.uk/eu-withdrawal/temporary-permissions-regime.
Застрахователните дружества със седалище в Република България, заявили намерение да извършват дейност на територията на Обединеното кралство при условията на свободата на предоставяне на услуги, е необходимо в срок до 20.11.2020 г., да изпратят изрично уведомление до компетентните органи на Обединеното кралство и КФН относно намерението си за извършване на дейност на територията на Обединеното кралство след приключване на преходния период.
Дружествата, които имат действащи към момента застрахователни договори по рискове, разположени на територията на Обединеното кралство, но нямат намерение да извършват дейност след 31.12.2020 г. в режима на временни разрешения, попадат в режим за договор за финансови улуги (FSCR). Това позволява обслужването на договорите, сключени преди 01.01.2021 г. по рисковете, разположени на територията на Обединеното кралство, и забранява сключването на нови застрахователни договори. Допълнителна информация на следния линк: https://www.fca.org.uk/brexit/temporary-permissions-regime-tpr/financial-services-contracts-regime

Режим на временни разрешения на Обединеното кралство (ОК)


Преходният период, определен в споразумението за оттеглянето на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия от Европейския съюз, приключва на 31.12.2020 г. В рамките на този период Обединеното кралство (ОК) остава част от Митническия съюз и Общия пазар, като законодателството на Европейския съюз продължава да се прилага  и на  територията на ОК, включително за предоставяне на финансови услуги.
В ОК е предвиден т.нар. „режим на временни разрешения” (Temporary Permissions Regime), който ще позволи на дружества и фондове, които извършват дейност в ОК по силата на свободата на предоставяне на услуги, да продължават да осъществяват дейност в ОК и след края на преходния период. Режимът ще предостави на дружествата и на инвестиционните фондове време да се лицензират  в ОК. Те трябва да уведомят контролния орган на ОК – Financial Conduct Authority (FCA) за  своето  намерение да се възползват от режима до 29.12.2020 г., а тези дружества, които не са в група и вече са уведомили FCA са получили /или ще получат/ писма от FCA за това как трябва да действат:
  1. За дружествата, които имат паспорт за извършване на дейност в ОК, срокът за подаване на уведомления се удължи от 30 септември и те могат да се възползват от режима, подавайки уведомления сега. Това  позволява на всички самостоятелно регулирани дружества, които не са в група  и управители на фондове да уведомят FCA в случай, че още  не са го направили. Повторното отваряне на „прозореца за уведомяване“ допълнително предоставя възможност за мениджърите на фондове да актуализират  изпратените си уведомления, ако е необходимо.
  2. Ако дружествата притежават паспорт и вече са уведомили, че ще се възползват от режима, но не искат лицензиране в Обединеното кралство, защото не извършват дейност на територията на ОК,  трябва да оттеглят уведомлението си за възползване от режима и ако нямат съществуващи договори, да анулират паспорта си.
  3. Всички дружества с паспорт в ОК, които не се възползват от режима и които изискват разрешение за изпълнение на съществуващ договор, автоматично ще влезнат в Режима на ОК за договори на финансови услуги (FSCR), което ще им позволи да прекратят бизнеса си в ОК по законосъобразен начин. Дружествата под режим FSCR няма да могат да сключват нови договори в ОК. Повече подробности можете да намерите на интернет страницата на FCA, а при наличие на допълнителни въпроси, можете да се свържете с контактния център на FCA.
На 23 септември на интернет страницата на FCA е публикуван консултативен документ относно общите изисквания на FCA към международните дружества, които искат лицензиране от FCA  при желание да осъществяват  дейности в ОК. Документът дава допълнителна информация за изискванията на FCA относно   лицензирането. От всички дружества, които искат лицензиране в ОК ще се очаква да имат офиси на територията на ОК.  Крайният срок на консултацията изразяване на мнение по консултативния документ е 27 ноември 2020 г.
За повече информация може да посетите интернет адресите на съответните регулаторни органи в ОК:
https://www.fca.org.uk/brexit/temporary-permissions-regime-tpr
https://www.bankofengland.co.uk/eu-withdrawal/temporary-permissions-regime/operational-readiness-of-the-temporary-permissions-regime