Начало / Новини / Становище по повод отвореното писмо от близките...

Становище по повод отвореното писмо от близките на загиналите в катастрофата край град Своге


По повод на постъпило в Комисията за финансов надзор (КФН) отворено писмо от близките на загиналите в катастрофата край гр. Своге през 2018 г., приоритетно отговаряме на първо място към близките на загиналите и на второ на широката общественост чрез медиите за мерките, които Комисията предприе, както и за резултатите от тях.
Към настоящия момент в КФН са постъпили 6 жалби от наследници на общо 7 от загиналите лица при пътния инцидент край гр. Своге.
По отношение на две от жалбите спрямо застрахователното дружество „ ЗД Бул Инс“ АД са приложени принудителни административни мерки (ПАМ) да изплатят обезщетения по сключената от тях застраховка „Злополука“ на пътниците в средствата за общeствен превоз. Минималната сума за изплащане по тази застраховка според Кодекса за застраховането е 50 000 лв. за всеки пътник.
Изплащането на сумата от 10 лв. обезщетение за пътник в катастрофиралото превозно средство е противозаконно, защото законът изрично е предвидил минимална сума от 50 000 лв. за всеки пътник.
Проверката на КФН установи, че при завеждане на претенциите на наследниците пред „ЗД Бул Инс“ АД заедно с писменото искане са представени констативен протокол за пътно-транспортното произшествие (ПТП), препис - извлечение от акт за смърт; удостоверение за наследници; справка от Информационния център към Гаранционния фонд (ГФ) и удостоверение за банкова сметка. Относно документ, който да доказва, че пострадалите са били пътници, трябва да се посочи, че в констативния протокол за ПТП се съдържа подробен списък на пътниците в автобуса. В тази връзка документите, представени заедно със завеждане на претенциите, напълно установяват основанието за изплащане на застрахователното обезщетение.
„ЗД Бул Инс“ АД с писмо с изх. № НЦ-7969 от 09.11.2018 г. е поискало от Националната следствена служба (НСС) отговор на следните въпроси: дали е установено наличието на алкохол и упойващи вещества в кръвта на водача на автобуса, дали за автобуса има издаден лиценз – Удостоверение на пътно превозно средство за обществен превоз на пътници, и дали са изпълнени изискванията за случаен превоз на пътници.
Съгласно чл. 106, ал. 5 от Кодекса за застраховането (КЗ) не се допуска изискване на доказателства, за които може да се направи разумна преценка, че нямат съществено значение за установяването  на основанието и размера на претенцията и целят необосновано забавяне и удължаване на процедурата по уреждането ѝ. Поисканите от НСС документи нямат пряко отношение за установяване на основанието на претенциите, а биха имали значение единствено за възникването на правото на регрес на застрахователя. Ето защо, освен неморално, е и незаконно да се отказва изплащането на застрахователно обезщетение поради това, че НСС не е отговорила на запитването, а представените документи са установили основанието на претенциите.
Освен изведените по-горе доводи и с оглед значимите обществени отношения, които защитава задължителната застраховка „Злополука“ на пътниците в средствата за обществен превоз, изключените от покритие рискове са детайлно уредени в чл. 475 от КЗ. Събитието, за което са заведени претенциите, не попада в хипотезата на нито едно от изброените изключения. Недопустимо е разширяване на законоустановените изключени от покритие рискове, защото обратното би обезсмислило целта ѝ, а именно да обезщети най-ценното - живота, здравето и телесната цялост на пътниците в средствата за обществен превоз.
Наложените от Комисията за финансов надзор на „ЗД Бул Инс“ АД принудителни административни мерки са обжалвани от застрахователното дружество пред Административния съд София - област, като застрахователят е поискал съдът да спре предварителното изпълнение на мерките.
По останалите 4 жалби са открити производства за прилагане на принудително административни мерки, като предстои да бъдат издадени решения в рамките на следващата седмица.
Комисията предприе и ще продължава да предприема необходимите мерки в рамките на законовите си правомощия, за да защити интересите на потребители на застрахователни услуги.